10 tips om je merk te beschermen

Redactie Baaz
Om precies te weten te komen hoe je je merk het beste beschermt, gingen we te rade bij Ton van der Reijken, werkzaam bij het merkenbureau Domainmasters.nl. Zo’n bureau kan je goed op weg helpen naar het vinden van de juiste bescherming van je werk en je ook in de jaren daarna van dienst zijn.

Om je op weg te helpen in de bescherming van je naam en merk, geeft Ton van der Reijken je tot slot nog tien gouden tips:

  1. Kies een onderscheidende naam

    Ben je op zoek naar een naam voor je bedrijf, product of dienst? Kies er één die blijvend is en waarmee jij je onderscheidt van je concurrenten. Een merk kan volgens de wet alleen een merk zijn als het onderscheidend vermogen heeft.

  2. Een goed gekozen beeld zegt meer dan duizend woorden

    Ontwikkel een logo dat blijft ‘hangen’ in het geheugen van je potentiële klanten. Denk maar aan de appel die iedereen moeiteloos associeert met het merk Apple® of aan de sportschoen met drie strepen, die iedereen herkent als het merk Adidas®. Vergeet daarom niet ook je logo te registreren als beeldmerk. Want juist een logo heeft al heel snel onderscheidend vermogen. DomainMasters beschikt ook over een grafische afdeling die je hierbij graag van dienst is.

  3. Over de grens?

    Controleer de betekenis van je merk in je exportlanden. Wil je gaan exporteren, dan is het verstandig om rekening te houden met mogelijke taal- en cultuurverschillen. Want als je merk in de taal van het exportland een andere, misschien wel negatieve betekenis heeft, kan dat vervelende gevolgen hebben voor je afzet. Er zijn tal van voorbeelden van zulke marketingmissers. Een voorbeeld is Nescafé®, dat in het Portugees ‘geen koffie’ betekent.

  4. Controleer of je bedrijfsnaam al als merk is geregistreerd

    Is je bedrijfsnaam al door een ander als merk geregistreerd, dan zou je met de houder (eigenaar) in conflict kunnen raken. Controleer daarom of je naam nog vrij is, voordat je de naam gaat gebruiken. Je kunt hiervoor contact opnemen met een merkengemachtigde van DomainMasters.

  5. Controleer of je bedrijfsnaam als domeinnaam is geregistreerd

    Is dat niet het geval, registreer je bedrijfs- of productnaam dan zo snel mogelijk als domeinnaam, inclusief zoveel mogelijk varianten. Zo zorg je ervoor dat potentiële kopers die je domeinnaam fout intikken toch bij je terechtkomen.

  6. Registreer je bedrijfsnaam als merk

    Je bedrijfsnaam kan, als je producten of diensten onder deze naam aanbiedt, ook een merk zijn. Het is verstandig om je naam en logo meteen als merk te registreren. Je kunt dan optreden tegen iemand die, misschien zelfs zonder opzet, je naam of logo gebruikt. Na registratie krijg je een officieel registratiebewijs waarmee je stappen kunt ondernemen tegen namaak, piraterij of merkinbreuk.

  7. Zorg dat je je eigen logo rechtenvrij kunt gebruiken

    Schakel je een bureau en/of grafisch ontwerper in om je logo te laten ontwikkelen, laat dan een akte opstellen waarin staat dat dit bureau de auteursrechten en dus de gebruiksrechten aan je overdraagt. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je voor het gebruik van je eigen logo moet betalen, of dat het bureau jouw logo verkoopt aan een ander.

  8. Gebruik je merk waar en wanneer je kunt

    Als je een sterk merk wilt opbouwen, moet je het zoveel mogelijk gebruiken. Laat je merknaam en logo daarom consequent terugkomen: op je website, promotiemateriaal, briefpapier, etiketten, enveloppen, producten, visitekaartjes, auto’s, bedrijfspand(en) enzovoort.

  9. Laat weten dat je merk geregistreerd is

    Wanneer je je naam als merk registreert, krijg je een officieel registratiebewijs. Je kunt de buitenwereld dan laten weten dat je merk geregistreerd is door het ® teken te gebruiken. Gebruik het © teken op iedere pagina van je website, in combinatie met je (bedrijfs)naam en de datum.

  10. Goede raad is goud waard

    Je merk wordt door DomainMasters geregistreerd bij de officiële instanties. DomainMasters helpt je de beste route voor bescherming uit te stippelen, neemt desgewenst de administratie van je over, beheert je domeinnaam- en merkenportefeuille en adviseert je bij eventuele conflicten met andere merkhouders.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie