ChefPlaza nam deel het ECE Get Started programma

‘Dit jaar willen we de één miljoen omzet aantikken’

Joni Hendrix
Ruim twee jaar geleden begon Tim de Visser met zijn bedrijf ChefPlaza, een marktplaats voor chefs en cateraars aan huis. Het bedrijf loopt op dit moment goed, iedere maand groeit het met vijftien tot twintig procent. Dit komt mede doordat Tim deel heeft genomen aan het Get Started programma van het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) afgelopen zomer.

Het idee voor ChefPlaza ontstond een aantal jaren geleden toen Tim samen met een vriend aan het brainstormen was. ‘We bedachten ineens: “Je hebt hele grote marktplaatsen, zoals eBay en Marktplaats, maar je hebt ook succesvolle nichemarktplaatsen, zoals Funda en Autoscout24. Maar er bestaat voor veel niches nog geen succesvol platform.” Toen hebben we lijsten gemaakt met niches waarvoor er destijds nog geen platform was: schoonmaken aan huis, kledingreparatie, health & beauty, kappers aan huis, huiswerkbegeleiding en bijles, kinderopvang en catering.’ Uiteindelijk kozen ze voor een marktplaats voor chefs en cateraars aan huis, omdat dit het beste bij hen paste en omdat de marges per opdracht relatief hoog zijn bij catering. ‘Dat betekent dat je eerder tussen kunt springen als intermediair. Het bedrijfsmodel van marktplaats en agentuur voor chefs, kan als het efficiënt genoeg is, daarna altijd nog op andere markten als verhuizers of bouwvakkers losgelaten worden’, licht Tim toe.

Get Started programma

In de eerste twee jaar heeft Tim met zijn team, dat toen uit drie mensen bestond, het bedrijf helemaal zelf opgezet. Na een tijdje verlieten twee mannen om persoonlijke redenen het team en bleef Tim alleen over. In maart 2014 koos hij ervoor om fulltime voor zijn bedrijf te gaan. Hij zag dat de concurrentie veel gratis aandacht kreeg. ‘Dat wilde ik ook’, vertelt Tim. ‘Ze hadden aan een incubatorprogramma mee gedaan en toen dacht ik: “Hé, ik moet ook zulke ondersteuning vinden.” Na een tijdje zoeken kwam ik terecht bij het ECE. Ik heb me meteen aangemeld.’ Afgelopen zomer nam Tim deel aan het Get Started programma. Tien weken lang ging hij aan de slag met nieuwe ideeën voor zijn onderneming. ‘Doordat ik aan dit programma deel heb genomen, ben ik erachter gekomen dat het idee dat ik had ook haalbaar was. Verder heeft het een enorme uitbreiding van m’n netwerk opgeleverd, je leert heel veel mensen kennen. Je kunt met andere ondernemers over je ideeën praten en dat is erg nuttig.’

Alles regelen voor chefs

Tijdens het Get Started programma kwam Tim erachter dat hij meer kon doen dan alleen een marktplaats zijn voor chefs en cateraars aan huis. Hij wilde met zijn team, dat inmiddels uit zes mensen bestaat, alles gaan regelen voor chefs. ‘Wij zijn goed in het omzetten van aanvragen in opdrachten. Het idee dat we alles voor een chef gaan regelen, heeft goed uitgepakt. Vanaf september zijn we hiermee aan de slag gegaan. Inmiddels hebben we twaalf chefs waarvoor we alles doen, zoals het maken van offertes, opdrachten aannemen en de telefoon opnemen. We zijn een soort agent van hen geworden. Zo kan de chef zich volledig richten op het koken.’

Plannen 2015

Afgelopen jaar was een goed jaar voor ChefPlaza, wat zijn de plannen voor 2015? ‘We zouden graag de één miljoen omzet aantikken. Ook willen we meer chefs overhalen om alles door ons te laten regelen zodat de groep groter wordt dan twaalf. In totaal hebben we ruim driehonderd chefs in ons bestand die af en toe een opdracht doen en we hopen dat we dit jaar voor ongeveer veertig procent van deze chefs alles mogen regelen. We hebben de mensen en de plannen om deze doelen te verwezenlijken, dus het gaat ons gewoon lukken!’

ECE Get Started

Het Erasmus Centre for Entrepreneurship organiseert veel evenementen voor ondernemers, waaronder het Get Started programma. In tien weken krijgen ondernemers de kans om hun ideeën uit te werken en te kijken of deze levensvatbaar en de moeite waard zijn. Tijdens deze weken krijgen ze een werkplek op de ECE Campus en hebben ze toegang tot de expertise van de ruim 250+ ECE leden. Het programma heeft tot doel om bij te dragen aan het succes van de ondernemer binnen zijn startup.