­Thuiswinkel Award voor webwinkel Werk aan de Muur

elenihoefsloot
Werk aan de Muur wint de Thuiswinkel Award voor beste startende webwinkel. Eerder dit jaar won de webshop al een Dutch Startup Award door publieksstemmen.

­Werk aan de Muur, opgericht in 2012, is een online platform waar fotografen hun werk kunnen aanbieden. Consumenten kunnen dit werk kopen en zelf kiezen op welke afmetingen en materiaal de foto aan de muur komt te hangen. Momenteel staat er werk van vijftienhonderd fotografen in de database.

Trots

Oprichters Jasper van der Meij en Bas Verhoogt zijn trots: 'De Award is een extra bevestiging dat we goed bezig zijn. Bij de Dutch Startup Awards wonnen we de publieksprijs. Nu zijn we door een vakjury beoordeeld als beste startende webwinkel. Het is te gek om zowel door het publiek als door de jury zo positief beoordeeld te worden.'

Jury

De Thuiswinkel Awards is een initiatief van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels in Nederland. De prijs is voor de twaalfde keer uitgereikt. Een stuk uit het juryrapport: 'De inspirerende shop zorgt voor een goede beleving van de klant in zijn zoektocht naar een mooi schilderij. De jury is met name onder de indruk van de usability van de webshop.'

De start

Jasper vertelt dat de webshop voortkomt uit zijn fotografie-hobby. 'Ik zocht een plek om mijn foto's te verkopen. Ik kwam er al snel achter dat mijn eigen site daar geen geschikte plek voor is, want iedereen die mijn site bezoekt en kent, kan mij ook vragen om mijn foto's.' Jasper kwam geen sites tegen waar je prints voor aan de muur kon kopen. 'Ik legde mijn idee voor aan twee vrienden, de een met ervaring in online marketing en de ander in techniek. Nu, een jaar later, zien we dat de site werkt.'

Het geheim

Wat is het geheim voor een goede webshop? Jasper: 'We hebben het afgelopen jaar veel getest op de site. Alleen door testen kom je er achter of je ideeën ook daadwerkelijk invloed hebben op de conversie op de website.' Zo zijn er onder andere woonkamers toegevoegd waarin je het werk dat je hebt gekozen aan een muur kan zien hangen. 'Toch merkten we dat mensen het lastig vonden om een platte afbeelding te zien als een product. We hebben toen alle afbeeldingen veranderd in een fysieke canvasprint. Je moet altijd bezig blijven met je website en de ervaring van de kopers. Ook nu houden we alle pagina's, functies en meer tegen het licht om te zien wat er beter kan.'

Bekendheid

Met de prijs hopen Jasper en Bas niet alleen op grotere bekendheid bij de kopers, maar ook bij de partners. Jasper legt uit: 'Op korte termijn willen we ons partnernetwerk gaan uitbreiden. Partners zijn niet alleen partijen met mooie afbeeldingen die kopers aan de muur willen hangen, partners zijn ook partijen die consumenten met andere producten bereiken. Denk aan interieurwebshops of misschien wel bouwmarkten die consumenten bereiken. Ook zijn we plannen aan het maken om het concept in andere Europese landen uit te rollen.'

Eleni Hoefsloot | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Eleni