Close toont effectiviteit voor de toekomst van de evenementen-industrie

Redactie Baaz

We kunnen de coronapandemie gerust betitelen als de meest bizarre periode uit de evenementenbranche. De sector lag al ruim anderhalf jaar stil. Maar ondanks alle ellende zijn we ook keihard wakker geschud. Noodgedwongen hebben we alles dat online, virtueel of digitaal is massaal omarmd. Daarbij zijn in korte tijd nieuwe toepassingen de standaard geworden. Eén van de beste voorbeelden is de Close App. De technologie van Close is een belangrijk onderdeel geworden van veilige evenementen en fanbeleving. Op dit moment voert Close gesprekken met alle grote evenementenorganisaties om -als het daadwerkelijk weer mag- te helpen evenementen te organiseren. Wij spreken Kiliaan Toorenaar, CEO en mede-oprichter van Close App.

In nauw contact staan met de bezoekers van een evenement. Iedere eventorganisatie wenste het, maar in de praktijk bleek het lastig. Bij aankoop van een ticket ontving je als bezoeker een PDF dat diende als toegangsbewijs. Vervolgens was er een lange radiostilte, om vlak voor het event een lange mail vol met informatie - uiteenlopend van parkeerplekken tot muntverkoop - te ontvangen.

Kiliaan Toorenaar, CEO en mede-oprichter van de Close App én groot fan van sport, (muziek)concerten en festivals, kon er niet aan wennen. “Vanuit mijn ervaring bij Marktplaats, waar ik commercieel directeur was, ben ik gewend om te focussen op de online kansen die er liggen. Het stoorde mij dat ik, na enthousiast gemaakt te worden door een toffe aankondiging, na de aankoop van een kaartje voor een voetbalwedstrijd of concert niks meer hoorde.  Op de rits aan informatie in het PDF-bestand na dan. Wat mij betreft kon dit veel leuker, slimmer en vooral ook praktischer.”

“Als je vier kaarten kocht, wist de organisatie niet wie de andere drie personen waren die naar het evenement kwamen. Vanuit commercieel oogpunt erg zonde. Vijf jaar geleden hebben we Close opgericht om de voor- en napret tijdens live events te vergroten, maar ook om commerciële kansen voor organisaties te verbeteren. Inmiddels maken Stage Entertainment, Disney, Johan Cruijff ArenA en Naturalis hier gebruik van.”

Meten is weten

De coronacrisis heeft de eventindustrie op scherp gezet. Crowd control, het in goede banen leiden van grote groepen mensen bij publieksevenementen, is sindsdien belangrijker geworden. Directe en persoonlijke communicatie met bezoekers speelt bij elk event een ontzettend grote rol. Kiliaan: “Daar zagen we een rol voor de Close App weggelegd. Met Close kunnen organisaties real-time en hyper-gepersonaliseerd met grote groepen bezoekers communiceren en ze voorzien van de laatste informatie. Zo koos Fieldlab Evenementen ervoor om de Close App als communicatie-app in te zetten voor alle testevenementen.”

“Voor de ontwikkeling van de Close App zijn de testevenementen van Fieldlab heel waardevol geweest. Waar we ons voor corona vooral bezighielden met de voor- en napret van een event in de app, focussen we nu op functionele communicatie voor crowd control. Maar we hebben ook gezien dat dit goed samen kan. Naast het delen van informatie over mondkapjes en tickets via de app, kun je ook persoonlijke video’s delen via Close.  De KNVB heeft dat bijvoorbeeld gedaan rondom de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Letland, met video’s van voormalig bondscoach Frank de Boer en aanvoerder Georginio Wijnaldum.”

Waar voorheen nog vraagtekens werden gezet bij of bezoekers een app zouden downloaden voor een event, is de afgelopen periode duidelijk geworden dat zij meer dan ooit behoefte hebben aan duidelijke en persoonlijke informatie. Zo zag Close dat het bericht over het testfestival in Biddinghuizen, dat last-minute moest worden afgezegd in verband met onweer, binnen één uur door 66% procent was geopend. Na 4 uur zelfs door 87% procent. Inmiddels heeft Close een beoordeling van 4,6 in de App Store en wordt de app gemiddeld door 96% van de bezoekers gedownload voor een event - oplopend tot 99%. 

Festivalorganisaties die werken met Close, zien een stijging van 50% in de verkoop van producten als lockers, pendelbussen en parkeerplekken voorafgaand aan het event. Enerzijds omdat 99% van de bezoekers de app opent, anderzijds omdat de berichten op een strategisch moment worden verstuurd. Gaandeweg zien partijen in dat de Close App een efficiënte en slimme manier is om te communiceren.

Nieuwste ontwikkelingen

Het is Close er alles aan gelegen om organisaties continu te helpen evenementen veilig te organiseren, als het straks weer mag, en ervoor te zorgen dat bezoekers daadwerkelijk ook fans worden. Om een snelle doorstroom van bezoekers te realiseren, is sinds kort de CoronaCheck geïntegreerd in Close. Wie naar een voetbalstadion, dierentuin, museum of theater in Nederland wil, wordt in veel gevallen gevraagd om een negatieve testuitslag, vaccinatiebewijs of herstelbewijs. Met de integratie van de CoronaCheck in Close kunnen  bezoekers met één druk op de knop in de Close App zowel de geldige QR-code als het entreebewijs laten scannen. Hierdoor zijn in één klap vele ticket providers en evenementen in Nederland in staat deze verbeterde procedure toe te passen. Stage Entertainment is de eerste partij die hier al gebruik van maakt.

Vooralsnog is het afwachten wanneer de evenementensector weer volledig open kan en evenementen op grote schaal weer kunnen. Hoe kijkt Kiliaan naar het perspectief voor organisatoren? “De testevenementen van Fieldlab hebben aangetoond dat het kan. Eén van de aanbevelingen die Fieldlab doet, is een communicatieapp voor organisatoren om evenementen veilig te kunnen organiseren. Het belangrijkste is vooraf testen, goed communiceren en de bezoekersstromen controleren. Dan is er best veel mogelijk.”

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie