Blendle: 'Groei is ons enige doel'
Interview: Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping

Blendle: 'Groei is ons enige doel'

Redactie Baaz

Baaz spreekt met de oprichters van de gloednieuwe onderneming Blendle waarmee je alleen betaalt voor de artikelen die je leest.

Het idee achter Blendle is simpel: voortaan lees je alleen nog artikelen die je leuk vindt en betaal je niet voor al die pagina’s die je maar vluchtig doorbladert. ‘Je kunt je eigen tijdschrift samenstellen’, legt Marten uit. ‘Je kunt door kranten en tijdschriften bladeren, de stukken lezen die je boeiend vindt, alerts instellen voor onderwerpen die je belangrijk vindt en zien welke artikelen vrienden, collega's en BN'ers leuk vonden. Valt een artikel tegen, dan krijg je bovendien je geld terug’, somt Marten moeiteloos de functionaliteitenlijst op.

Flink personeelsbestand

Blendle begon met een team van één designer en twee programmeurs. Inmiddels hebben we te maken met een bedrijf waar zestien mensen werken en binnen niet al te lange tijd zelfs achttien. Een flinke bezetting voor een dienst die op moment van schrijven nog in de bèta-fase zit en waarvan zelfs Marten geen goede inschatting kan geven over de verwachte resultaten. ‘Omdat dit wereldwijd nog nergens bestaat is het heel moeilijk om een zinnige inschatting te maken van de potentie’, vertelt hij eerlijk. ‘Misschien zijn er maar 10.000 mensen die Blendle écht leuk vinden, misschien zijn het er 100.000. Als ik een snackbar zou beginnen zou ik op basis van andere snackbars in de omgeving kunnen beredeneren wat een realistische omzet voor mijn snackbar zou moeten zijn, maar wij hebben nul vergelijkingsmateriaal. Ons enige doel is daarom groei: elke maand moet beter zijn dan de voorgaande.’

De enige op de markt, is Blendle dan niet te vergelijken met een platform als Myjour? ‘Nee’, zegt Marten. ‘Myjour is geen concurrent. Die hebben na een half jaar maar een handjevol klanten omdat ze de belangrijkste uitgevers niet aan boord krijgen en een matige website hebben. Er is nergens ter wereld een bedrijf met zoveel uitgevers aan boord en met zo'n fijne gebruikservaring. Vandaar dat we nu uitgevers vanuit de hele wereld naar Utrecht komen om met ons te praten. Da's ook wel eens leuk, nadat we jarenlang bij Nederlandse uitgevers hebben moeten smeken.’

Als het aan Marten en Alexander ligt, blijft Blendle namelijk niet bij een dienst voor alleen Nederlandse liefhebbers van kranten en tijdschriften. ‘Er is veel interesse vanuit andere landen’, vertelt Marten, ‘dus we denken dat het in elk geval één land wel moet lukken.’

Drie vragen aan Marten

Wat waren de grootste tegenslagen tijdens de oprichting?

‘We zijn bij elke uitgever een keer of vijf afgewezen, dat was elke keer vervelend. Maar we zijn net zo lang doorgegaan, en hebben ons plan net zo lang aangescherpt, tot de uitgevers ons idee zagen zitten. Nu zijn de uitgevers heel enthousiast over wat we aan het doen zijn, en helpen ze ons het tot een succes te maken.’

Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?

‘Wij krijgen dertig procent van elk verkocht artikel.’

Hoe hebben jullie startkapitaal verkregen?

‘We hebben subsidie gekregen van het Stimuleringsfonds voor de Pers, we hebben er veel eigen spaargeld in gestoken en een aantal rijke particulieren heeft ons nog een hoop geld geleend.‘

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie