Betalen wordt steeds gemakkelijker

Betalen wordt steeds gemakkelijker

Redactie Baaz
Online betalen is inmiddels een volwassen business geworden. Maar welke betaalvorm biedt jij aan je klant en waar moet je als ondernemer aan denken? We zetten enkele oplossingen op een rij en laten Maurits Dekker van Buckaroo aan het woord over de stand van zaken op het gebied van betalingsverkeer. Hoe staat het ervoor met jouw betaalstrategie?

Als ondernemer heb je te maken met facturen en transacties. De acceptgiro is daarin verleden tijd. Betalingen gaan steeds vaker via incasso of betaallink per mail en SMS. Er is sprake van een digitalisering in betalingsverkeer onder traditionele bedrijven. Maar ook onder online betalingen is er verschuiving gaande. Waar webshops voorheen vroegen om een directe bankoverschrijving via iDEAL of creditcard zie je nu dat achterafbetalen en automatische incasso (subscriptions) zijn opmars maakt.

Ondernemers en financiële afdelingen hebben uitdagingen rondom hun cashflow. Hoe richt je jouw betaalmodel efficiënt in? En hoe verloopt de opvolging van openstaande facturen? De betaalmarkt is volop in ontwikkeling. En alle ontwikkelingen zijn erop gericht om betalen zo seamless mogelijk te maken. In principe komt het neer op enkele punten waar je op moet letten. Maurits Dekker (foto), commercieel eindverantwoordelijke bij Buckaroo, leverancier betaaloplossingen, weet er alles vanaf. Hij heeft een lange historie bij Buckaroo en heeft, samen met de groei van het bedrijf, financiële transacties online volwassen zien worden. 'De betaalmarkt is in ontwikkeling. Het is daarom nu tijd om kritisch te kijken naar je betaalstrategie. Zorg ervoor dat betalen zo seamless-mogelijk verloopt en dat je inzicht krijgt in de behoeftes van jouw klant.'

Doelpubliek

In Nederland kennen we vele betaalvormen waarvan iDEAL waarschijnlijk de bekendste is, gevolgd door PayPal-betalingen en Maestro- en Visa-creditcardbetalingen. Kiezen voor een betaalvorm betekent: ken je doelgroep. Zo kiezen vrouwen vaak voor achterafbetalen (bijvoorbeeld via AfterPay of Klarna) en zijn zij de koplopers als het gaat om mobiel betalen.

Geschikte betaalvormen

Niet enkel de doelgroep, maar ook de afzetmarkt en geografie is belangrijk. Voor Nederland is de mogelijkheid om te kunnen betalen met iDEAL een must. Ook de mogelijkheid voor klanten om achteraf te kunnen betalen is groeiende. Ga je internationaal? Dan passen daar weer andere betaalmethodes bij. Voor Belgie is dat bijvoorbeeld Bancontact. In andere landen, zoals Frankrijk, zijn creditcards populair.

Met oog op de toekomst

Al deze verschillende betaalvormen zorgen ervoor dat je vooraf goed inzichtelijk moet maken wie je voor ogen hebt als klant en hoe jouw (online) onderneming opereert. Dat niet alleen, neem ook de plannen voor je bedrijf mee in je strategie in de implementatie van een betaalmethode. Dat betekent bijvoorbeeld dat je rekening moet houden met groei. Zo kan het zijn dat je nu nog alleen in Nederland opereert, maar wel op een later moment wil uitbreiden om ook in het buitenland je diensten aan te kunnen bieden. Dan kan het slim zijn hiervoor al enkele internationaal geaccepteerde betaalvormen te implementeren. Overigens sta je er niet alleen voor in het kiezen van een betaalvorm. Maurits vertelt hoe ze dat bij Buckaroo doen: Bij Buckaroo verzorgen we bijvoorbeeld ook consultancy pre-sales waarbij we samen met de klant kijken welke betaalvormen noodzakelijk kunnen zijn in de toekomst, maar ook de koppeling met andere systemen die een ondernemer gebruikt zoals het boekhoudsysteem en de webshopsoftware.’

Volledige order to cash-keten

‘De services waarmee wij meerwaarde bieden zijn: credit management (het automatische opvolgen van mislukte transacties) en de vele mogelijkheden voor terugkerende betalingen zoals abonnementen en saas-producten, daar bieden wij totaaloplossing van mandaat management en digitaal incasseren tot het uitsturen van betaalverzoeken.'

Een goede start

‘De betaalmarkt blijft voorlopig nog flink in ontwikkeling, daarom is het als (online) ondernemer belangrijk om in te kunnen inspelen op de veranderende wens van de klant. Wil jouw klant graag betalen via een betaallink per sms, via iDEAL QR of per automatische incasso? Geen probleem. Met Buckaroo ben je flexibelin de keuze voor betaalmethodes en kun je de betaalstrategie optimaliseren. Zo ben je er als klant dus zeker van dat alles goed blijft draaien. Dat is heel belangrijk voor ons en maakt dat je een meerwaarde creëert als PSP zijnde.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie