Besparen op je zakelijke kosten in 2021 doe je met deze tips

Redactie Baaz
Iedere ondernemer kan het beamen: ondernemen kost geld. Voordat je de spreekwoordelijke top kunt bereiken, moet je investeren. Daarom is het belangrijk om eens goed te kijken naar de uitgaven die je zakelijk doet. Is iedere uitgave daadwerkelijk nodig? En is er nog een manier om te besparen op bepaalde zakelijke kosten of op alle kosten die je maakt voor je bedrijf?

Vind een goedkopere zakelijke energieleverancier

Uiteraard kan dat: via ikvergelijkonline.nl kun je een groot deel van de diverse zakelijke kosten voor je bedrijf onder de loep nemen en vergelijken. Op basis daarvan weet je waar je geld kunt besparen. Wat veel ondernemers niet weten, is dat er naast de huur of hypotheek een hele grote kostenpost is: de zakelijke energierekening. Particuliere energie is misschien al prijzig, maar voor een bedrijf waar dagelijks meerdere mensen gebruik maken van stroom en warmte kunnen de energiekosten helemaal uit de pan rijzen. 

Kijk daarom eens kritisch naar je huidige zakelijke energiecontract. Loopt het contract bijna af? Mooi - ga in dat geval niet helemaal niks doen, maar begin met het vergelijken van meerdere energieleveranciers die zakelijke energie leveren. Het enige dat je hiervoor moet weten is je jaarlijkse energieverbruik en de keuze voor duurzame energie of grijze zakelijke stroom. Dit vul je in, in een zakelijke energievergelijker en de tool gaat voor jou op zoek. Onthoud dat er altijd ergens anders een betere aanbieding voor zakelijke energie te vinden is. Energiebedrijven willen immers jou als klant trekken.

Kies voor refurbished apparatuur en tweedehands kantoormeubelen

Een andere manier om geld te besparen op zakelijke uitgaven is door geen compleet nieuwe apparatuur en kantoormeubelen meer aan te schaffen. Kies liever voor refurbished apparatuur voor je onderneming. Tegenwoordig zijn er heel wat (web)winkels die kwalitatieve apparaten verkopen die refurbished zijn. Dat zijn apparaten zoals laptops, tablets en smartphones die tweedehands zijn maar wel volledig gereviseerd en waar nodig gerepareerd zijn. Dat betekent dus dat je een apparaat koopt die weliswaar al een keer gebruikt is, maar het helemaal naar behoren doet.

Het voordeel van refurbished apparatuur is dat het een stuk goedkoper is. Daarnaast draag je je steentje bij aan een beter milieu omdat je kiest voor het hergebruik van producten. Dat geldt ook wanneer je kantoormeubelen koopt bij de kringloop of bij een speciaalzaak voor tweedehands kantoormeubilair. Ook binnen die branche vind je tegenwoordig allerlei webshops en fysieke winkels die volledige sets met stoelen en bureaus te koop aanbieden. Dat gaat uiteraard wederom voor een scherpe prijs de deur uit.

Stimuleer thuiswerken - nu meer dan ooit

Nu de coronacrisis nog volop bezig is, merk je daar waarschijnlijk als ondernemer het één en ander van. Door al het werken vanuit huis is je zakelijke energierekening lager en geef je over het algemeen minder uit voor je bedrijf. Dat hele thuiswerken is voor veel bedrijven en veel mensen een hele handige uitkomst; een groot deel van de mensen vindt het heerlijk om vanuit huis te werken. De eerste weken en misschien wel maanden van 2021 zullen nog steeds in het teken staan van thuiswerken. Maar: wat gaat er daarna gebeuren met werken op locatie?

De verwachting is dat menig bedrijf het thuiswerken na de coronacrisis zal doorzetten. Menig ondernemer komt er nu ineens achter dat werken op afstand prima lijkt te werken. Met de huidige technologische mogelijkheden kun je praktisch gezien vaak werken waar je wilt. Dat dat ook nog eens scheelt in de zakelijke portemonnee is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen. Misschien kun je zelfs uiteindelijk inkorten op kantoorruimte, wat je ook alleen maar weer meer geld kan opleveren.

Betrokkenheid bij administratie om geld te besparen

Tot slot is het aan te raden om als ondernemer altijd betrokken te zijn bij de zakelijke administratie, hoe aantrekkelijk het ook is om dit volledig uit te besteden aan een professionele boekhouder. Je hoeft zeker niet je gehele boekhouding zelf bij te houden; doe dat liever zelfs niet. Een beetje inzicht in wat erin en wat eruit gaat is echter wel heel prettig. Op basis daarvan weet je welke zakelijke kosten wel en welke misschien niet nodig zijn en kun je zelf aan de slag gaan met het schrappen van bepaalde kosten.

Gebruik voor je administratie een online boekhoudprogramma in combinatie met een boekhouder. Op die manier heb je zelf toegang tot je administratie en kun je alle gegevens goed bijhouden. Een boekhouder schrappen om zo kosten te besparen is niet aan te raden omdat zo’n boekhouder precies weet welke subsidies er zijn en wat je waar mag aftrekken. Daarnaast bespaart een boekhouder jou veel tijd om je financiën te onderhouden. Die tijd kun je beter steken in het ontwikkelen van je bedrijf.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie