Bedrijven automatiseren hun SEA-activiteiten steeds vaker

Bedrijven automatiseren hun SEA-activiteiten steeds vaker

Redactie Baaz

Ruim de helft van de midden tot grote Nederlandse bedrijven laat hun SEA-activiteiten vandaag de dag automatiseren.

Om te zorgen dat automatisering goed wordt ingezet, zijn er veranderingen nodig binnen bedrijven: er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden ten opzichte van automatisering en het is van belang de juiste vaardigheden binnen SEA afdelingen in huis halen, zo blijkt uit onderzoek van DDMA en IAB Nederland.

Daarnaast moeten verschillende afdelingen in grotere mate gaan samenwerken. Dit blijkt uit de nieuwe whitepaper ‘Search automation in the Netherlands and its impact on the role of a search marketer’.

De rol van de search marketeer

De paper beschrijft welke SEA-activiteiten geautomatiseerd kunnen worden en welke mate van automatisering relevant is voor organisaties. Naast het technische aspect, wordt ook gekeken naar wat search automation betekent voor de rol van de search marketeer.

Diana Janssen, directeur van DDMA: 'Search blijft groeien en wordt complexer en dat heeft gevolgen voor de marketeer. Automation is zeker een deel van de oplossing. Automation stelt de marketeer in staat zich te richten op andere skills: strategisch, technisch en sociaal. De inzet van de juiste tools en juist opgeleide mensen maakt het verschil. Samenwerking is key, ook in search marketing. Deze whitepaper is daar een mooi voorbeeld van.'

Grootste categorie

Yvonne de Jager, Directeur IAB Nederland: 'Het laatste AdSpend rapport dat IAB Nederland heeft gepubliceerd, laat wederom een stijging in de Search-bestedingen zien van 20 procent! Hiermee is Search de grootste categorie binnen de totale markt van alle online bestedingen. Als een markt zo groot en nog steeds groeiende is, dan is automatisering een vereiste om die groei aan te kunnen. Hoe meer er geautomatiseerd kan worden, hoe meer we gebruik kunnen maken van de strategische capaciteiten van de Search marketeer. Deze whitepaper geeft aan hoe de rol van deze marketeer verandert.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie