Aan de praat met topmarketeer Roja Dove, één van de grootste vissen in de parfumvijver

Aan de praat met topmarketeer Roja Dove, één van de grootste vissen in de parfumvijver

Redactie Baaz

Roja Dove, geboren als Roger Bird op 25 september, is een succesvol ondernemer als exclusief parfumeur. Zijn geuren worden verkocht in ’s werelds meest toonaangevende warenhuizen. Het begon als medewerker bij parfumhuis Guerlain. Twintig jaar later zwaait Roja Dove met zijn eigen, immens succesvolle vlag. Roja Parfums heerst. Als zegevierend zakenman spreekt hij regelmatig met gerenommeerde bladen als Vogue, The Times, Vanity Fair en… Baaz. De redactie trof Dove in Rotterdam. Tijd terug al, want uiteraard zitten we inmiddels thuis. Op dezelfde dag vierde warenhuis Lianne To Luxury de introductie van een nieuwe Roja Dove-productlijn. Wij spraken de parfumist. Niet om een uurtje te doden, maar te achterhalen hoe een mens van loondienst naar topondernemerschap groeit.

De passie voor parfum is diepgeworteld. 'Mijn moeder kwam mij als kind altijd welterusten wensen voor ik ging slapen. De herinnering aan de parfum en de jurk die ze droeg bij dit avondritueel, hebben bijgedragen aan het pad dat ik uiteindelijk zou gaan bewandelen als ondernemer in parfum.' Toen Roja eenmaal wat ouder was gaf hij al zijn zakgeld uit aan parfum. 'Ik kon me alleen hele kleine flesjes veroorloven, maar parfum was voor mij altijd als het vrijgeven van een geest. Ik heb altijd het gevoel gehad dat je het opent en je nog geen idee hebt waar het je zal brengen.' 

Wie zeurt krijgt de beurt

Wat deze succesvolle parfumondernemer later is overkomen, behoort eerder in een roman dan de realiteit. Op 25-jarige leeftijd besloot Dove de directrice Guerlain onophoudelijk te benaderen voor het verhaal en de geschiedenis van het parfumhuis. ‘Guerlain was eigendom van drie neven. Een van hen was mijn faxen en telefoontjes dusdanig zat dat een indiensttreding als oplossing werd beschouwd.' En zo geschiedde, ze namen hem in dienst. Niet om een parfumeur te zijn, maar om een parfumcursus te ontwikkelen. Geweldig, meent Dove, aangezien hij betaald werd om naar Zuid-Frankrijk te gaan en meer te weten te komen over de gebruikte ingrediënten. Roja voelde zich, hoe jong hij destijds ook was, een belangrijk persoon. Het werd hem in die periode ook vrij snel duidelijk dat hij over een uitstekend reukvermogen beschikte. ’20 jaar later leek het tijd voor een volgende stap. In 2001 vertrok ik.’

De periode tussen dat jaar en 2020 wordt getekend door zowel benutte kansen als gelukstreffers. Dove bekleedde na de eeuwwisseling de rol van een socialite. Hij dineerde, netwerkte en werd uitgedaagd door de luxe-elite. Aangezien Dove twintig jaar aan parfumerie-ervaring achter de kiezen had, mag het dan ook geen verrassing heten dat de uitnodiging voor het eigenhandige creëren van een parfum niet lang op zich liet wachten. Roja Perfume zag in 2011 het daglicht. Het Londense Harrods huisveste de lancering. Vandaaruit begon het balletje keihard te rollen.

'Binnen zes maanden werden we het nummer één verkopende merk in die winkel. En daar ben ik trots op, vooral omdat we nog altijd een privaat bedrijf zijn.


My way or the highway

De beste ideeën kunnen volgens Roja op verschillende manieren ontstaan. 'Ik zit niet constant te bedenken wat het beste idee is. Komt het snel, duidelijk en concreet, dan volg ik het op. Daarbij kan het me niet echt schelen wat anderen doen. Het is belangrijk dat je ergens voor staat; hetgeen waar je van houdt opvolgt.’ 

‘Van tal van onderwerpen heb ik weinig tot geen verstand, maar parfumerie ken ik door en door. Ik ben niet direct gaan ondernemen, maar heb in de branche kennis en contacten opgebouwd. Verder was ik een groot deel van mijn werkzame tijd aan het reizen. Dat heeft bijgedragen aan een immens bereik, dat ik heb onder salespersonen en klanten. Door te leren luisteren naar anderen heb ik een goed gevoel ontwikkeld voor dát wat een consument zoekt in een luxeproduct.

Ik zit niet op kantoor, heb nooit leningen hoeven afsluiten en laat geen marketingplannen opstellen door anderen. Ik beslis hoe het product uitrolt. Ik beslis hoe het parfum zal ruiken. Ik beslis hoe de verpakking aanvoelt. Respect van anderen volgt pas nadat je je eigen mening en passie respecteert.’ 

Roja's nieuwe parfumlijn is verkrijgbaar bij Lianne Tio Luxury. Uitsluitend online, zolang de coronacrisis aanhoudt.

 

 


 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie