99designs start met Nederlandse variant
Door de website koppelt kleine ondernemingen en start-ups aan een grafische designer. De bedrijven betalen 99designs en starten een ontwerpwedstrijd, bijvoorbeeld voor het ontwerpen van een logo, applicatie of banner. De designers uploaden een ontwerp en daaruit kiest de onderneming een winnaar. Het bedrijf maakt gebruik van het concept en de designer wint het geld.
Overigens steekt 99designs zo’n 5 tot 30 procent in eigen zak. Toch kan het bedrijf nog niet van een winst spreken. Dit is voor hun niet de hoofdzaak: ze willen zich vooral richten op het internationaliseren van het bedrijf. Nederland blijft voorlopig het laatste Europese land, ze willen zich nu gaan richten op Brazilië.
Start-up
Het Australische bedrijf noemt zich na vijf jaar nog steeds een start-up. ‘Het is een mentaliteit. Het gaat niet om hoe lang een bedrijf bestaat. Als het een platte structuur kent en de ceo makkelijk te benaderen is, kun je een bedrijf wat mij betreft een start-up noemen’, aldus de directeur.
99designs ziet zichzelf als een soort datingsite. ‘Zodra het klikt tussen de ontwerper en het bedrijf, ontstaat er vaak een langdurige relatie. Bovendien kunnen ontwerpers hier een portfolio opbouwen.’ Omdat freelance designers het in deze tijden niet makkelijk heeft, heeft de site al zo’n 219.000 ontwerpers uit 192 landen aan zich weten te binden. Hoewel alleen de winnaar een geldbedrag wint, is een eerste concept zo gemaakt en heb je bij kleine projecten een grote kans om gekozen te worden.