7 tips om je uitstelgedrag eindelijk de baas te worden

Ruben den Boer
Heb jij ook wel eens last van uitstelgedrag? Je schuift lastige of vervelende taken steeds verder voor je uit terwijl de kleine dingetjes zich ophopen. Gelukkig is er iets aan te doen. Professional organizer Karen Visser schreef namelijk een boek over hoe jij je uitstelgedrag de baas wordt.

Nog even een mailtje beantwoorden, nog even je bureau opruimen, nog even de planning nalopen. Je bent de hele dag druk bezig, maar aan het eind van de dag heb je niet het gevoel dat je iets hebt voltooid. Herkenbaar? Dan vertoon je uitstelgedrag. Je bent gelukkig niet de enige; iedereen heeft wel eens een presentatie, rapport of gesprek uitgesteld tot het laatste moment (om het dan vervolgens halfbakken te doen).

Tips tegen uitstelgedrag

In haar nieuwste boek ‘Vandaag begin ik echt, je uitstelgedrag de baas’ geeft Karen Visser tips hoe jij eindelijk effectief aan de slag kunt gaan. Visser helpt professionals slimmer te werken en geeft trainingen om productiever te werk te gaan. Volgens haar kun je wel degelijk iets doen aan uitstelgedrag. 7 belangrijke tips uit haar boek:

1. Doe de vervelendste taken eerst

Het is een veel gehoorde tip, maar het werkt echt. Begin je werkdag met de taak waar je het meest tegenop ziet. Begin met dat vervelende rapport of dat slecht nieuws-telefoontje, dan kan de rest van de dag alleen nog maar meevallen.

2. Deel de grote taken op in kleine stukjes

Door grote taken op te delen in kleine stukjes wordt het een stuk behapbaarder en overzichtelijker. Bovendien kan het heel bevredigend zijn om kleine taken van je to-do lijst af te vinken.

3. Werk in blokken van 25 minuten

Aan een stuk door keihard werken is niet goed voor de productiviteit. Werk daarom volgens de pomodorotechniek. Die leert dat het het beste is om telkens 25 minuten te werken en 5 minuten pauze te nemen.

4. Schrijf je (extra) taken op

We hadden het al even oven een to-do lijst. Het is een beproefde methode dat een takenlijst je beter helpt werken. Zorg dan ook dat je je takenlijst blijft aanvullen. Als je een extra taak op je bord krijgt, onderbreek je werk dan niet, maar schrijf het op op je to-do lijst.

5. Wees realistisch met je tijd

Wees geen dromer, maar probeer realistisch naar je dagindeling te kijken. Als je iets niet af gaat krijgen, krijg je het niet af. Dan kun je het beter ook niet snel en halfbakken proberen te doen. Plan daarom liever te veel tijd in dan te weinig.

6. Doe de lastigste taken in je meest effectieve uren

Sommige taken vereisen meer inspanning en concentratie dan anderen. Plan deze intensieve taken in op de momenten dat je het effectiefst werkt. Voor de meeste mensen is dit voor de lunch. Zo kun je de lastige taken makkelijker wegwerken.

7. Wees concreet

De laatste tip die we uitlichten is: wees concreet. Vermijd taakomschrijvingen zoals ‘rapport opstellen’, ‘mailtje sturen’ en ‘bellen’. Formuleer het liever als ‘rapport voor X afronden’ of ‘mail over X beantwoorden naar Y’. Zo kun je ze ook concreet afvinken.

Geen uitstelgedrag op werk

Met dit zevental tips kan zelf de ergste uitsteller zich wapenen tegen zijn uitstelgedrag op werk. Wil je je meer verdiepen in de strijd tegen uitstelgedrag? Lees dan ‘Vandaag begin ik echt, je uitstelgedrag de baas’ van Karen Visser.

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben