6 Succesverhalen van bedrijven met CRM

Mark IJsendoorn
CRM software stelt bedrijven in het hele mkb in staat om hun sales- en marketingactiviteiten een boost te geven. In dit artikel lees je zes succesverhalen; jij weet straks wat CRM jou kan opleveren.

Weet jij echt wat online CRM software kan doen voor je bedrijf? CRM heeft duizenden bedrijven wereldwijd geholpen om hun klantrelaties te verbeteren, interne communicatie te optimaliseren en de lead conversieratio’s drastisch te verhogen. Onderzoek van Nucleus Research bewijst zelfs dat de beschikbaarheid van data de salescyclus verkort met 8-14 procent en de gemiddelde ROI voor CRM software is $ 8,71 voor iedere dollar die je uitgeeft.

1. Aardman: een strak verkoopproces, één workflow

'Voordat we CRM hadden, gebruikten we voornamelijk rommelige Excel-sheets die ons eerder in de weg zaten dan ons op weg hielpen. Om dit reden zochten we een CRM dat gemakkelijk in gebruik is en mensen niet afschrikt om mee te gaan werken.'

'Nu is de informatie beter inzichtelijk en werken we veel efficiënter samen.'

'Ons CRM-systeem helpt ons om de verschillende afdelingen op één lijn te krijgen. Daarnaast stimuleert het de interne kennisdeling. Voorheen werkte iedere afdeling op zijn eigen eilandje en werden zelfs contactpersonen gefragmenteerd bewaard.'

Lees het volledige interview met Jason Fletcher-Bartholomew, Hoofd New Business & Executive producer bij Aardman.

2. Textwerk: gebruiksgemak, direct toegang tot informatie

'Onze CRM software is gelinkt aan onze boekhoudsoftware, we gebruiken het ook om projecten te managen en voor het maken en versturen van facturen. Onze volledige workflow is nu helemaal helder en ook gebruiksvriendelijk - iedereen kan direct aan de slag. Nieuwe medewerkers hoeven geen uitgebreide training te volgen, wat betekent dat ze snel aan het echte werk kunnen beginnen. Dat is een enorm voordeel.'

'Ik heb geen tijd om alles zelf uit te zoeken - ik moet informatie snel en gemakkelijk kunnen vinden. Ik wil segmenten kunnen creëren om te weten naar wie ik moet e-mailen. Voor dat alles is CRM perfect.'

Andere voordelen van online CRM? 'Het is echt gemakkelijk in gebruik. Je er ook snel mee van start als klein bedrijf. Als je geen tijd hebt om uit te zoeken hoe ingewikkelde bedrijfssoftware werkt, of geen technische kennis hebt, is het essentieel dat de tool gebruiksvriendelijk en intuïtief is. Alles is er gewoon als je het nodig hebt.'

Lees het volledige interview met Jordi Heres, oprichter van Textwerk.

3. Accutone: mobiliteit, efficiency, altijd en overal toegankelijk

'We hadden een intuïtieve oplossing nodig dat ons in staat zou stellen om autonoom te werken, zonder uitgebreide training of onboarding. Onze vorige on-premise tool was verouderd, het was alleen op een computer te gebruiken - terwijl de hele wereld mobiel is. Het is belangrijk voor software dat het altijd en overal toegankelijk is. Snel, flexibel en prijs waren andere voorwaarden.'

'Voorheen maakten we 60 verkoopgesprekken per dag, nu kunnen we er 100 aan.'

'De transformatie die we gezien hebben is opmerkelijk. Processen zijn verbeterd en we zijn veel productiever. We hebben nu een structuur geïmplementeerd om onze omzet te verdubbelen met hetzelfde aantal medewerkers.'

4. Blast! Media: voorspellen, inzicht en overzicht van sales pijplijn

'Wij waren voorheen afhankelijk van tabellen en spreadsheets: alles werd in Excel gedaan. Een specifiek bestand werd iedere week tijdens een meeting geüpdatet, maar ik moest mensen bellen voor een update en ik kon niet echt het overzicht van lopende zaken bewaren.'

'Ook konden we niet vooruitkijken of zien welke leads en saleskansen er binnenkwamen. Toch is deze informatie voor ons cruciaal: hoeveel zit er nog in de pijplijn? Hoeveel omzet zullen we in de komende weken genereren? We zijn nu in staat dit veel gemakkelijker te voorspellen.'

5. The Hotels Agency: wereldwijd overzicht, coördinatie

'We wilden een wereldwijd overzicht van onze activiteiten en de taken van collega’s bijhouden. Ze zijn veel onderweg en we hadden een manier nodig om het team te coördineren en onze salesontwikkeling te organiseren.'

'Voordat we CRM software gebruikten, hadden we hier geen echte oplossing voor - we gebruikten Excel-sheets en Outlook. We hebben een manier nodig waarop we alle klantinformatie op één plek verzamelen. Ons team heeft de nieuwe oplossing snel in gebruik genomen, want iedereen was op zoek naar een manier waarop ze klanten, meetings en voorgaand contact bij konden houden en taken en herinneringen gepland konden worden.'

6. Atelier Schrauwen: informatie direct toegankelijk, controle

'Voordat we CRM software gebruikten, konden we de agenda’s van onze collega’s niet inzien, we wisten niet waar iemand mee bezig was en hoelang het ons duurde om projecten af te ronden. Het grootste probleem was het overzicht houden. Hoeveel hebben we verkocht, hebben we onze doelen behaald? Heeft onze investering iets opgeleverd? We hadden geen antwoord op deze vragen - het duurde in elk geval even om ze te vinden.'

'In het afgelopen jaar zijn we gegroeid van drie naar acht werknemers. We zijn gestopt met het bewaren van bedrijfsinformatie in Excelbestanden - onze CRM tool is nu de ruggengraat van ons bedrijf. Van klantinformatie managen tot verkoopkansen en andere data: alles is nu veel toegankelijker. CRM software stelt mij als eigenaar in staat om de controle te behouden, zonder een vervelende manager te hoeven zijn.'

Teamleader CRM zelf testen?

Bedrijven in alle soorten en maten hebben CRM software in hun dagelijkse bezigheden geïmplementeerd. Ze zouden hun CRM voor geen geld meer opgeven. Wil jij ook ervaren hoe CRM software je kan helpen met het uitbreiden van je bedrijf? Ontdek welke features jouw sales en marketing activiteiten naar een hoger niveau tillen.

afbeelding van Mark IJsendoorn

Mark IJsendoorn | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Mark