5 werkplektrends waar een goede ondernemer op inspeelt

5 werkplektrends waar een goede ondernemer op inspeelt

Redactie Baaz

Als er iets is waar we de afgelopen twee jaar heel goed in zijn geworden, is het wel aanpassen aan verandering. Sterker nog, we kunnen wel stellen dat we de veranderingen omarmd hebben. Want we hoeven niet meer in de file te staan, videovergaderingen zijn altijd to-the-point en zonder bellende collega's in de kantoortuin werkt het net wat efficiënter. Als ondernemer moet je meegaan met die nieuwe ontwikkelingen. Om je huidige personeel tevreden te houden én om nieuwe medewerkers aan te trekken. Een goede ondernemer speelt in op deze vijf werkplektrends.

1. Hybride werken is de nieuwe norm

Diverse onderzoeken wijzen uit dat lang niet iedereen staat te springen om weer fulltime op kantoor te werken – ook niet nu de coronamaatregelen zijn opgeheven. Een overgrote meerderheid wil zijn dagen op kantoor afwisselen met thuiswerken. Zowel uit een peiling van FNV als een recent onderzoek van Poly, een wereldwijd actief communicatiebedrijf dat zich richt op video- en spraakoplossingen, onder 7.000 thuiswerkers bleek dat meer dan 70 procent te zijn. “Hybride werken wordt het nieuwe normaal. De basis daarvan is werknemers de vrijheid geven om te bepalen waar ze willen werken. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat ze op zoek gaan naar een werkgever waar dat wél kan. Bedrijven die de middelen bieden om zowel thuis als op kantoor prettig te werken, hebben een streepje voor bij werkzoekenden. Zo maak je van je onderneming een aantrekkelijke werkgever. En als mensen een fijne werkplek hebben, zijn ze ook nog eens productiever en minder vaak ziek. ”, aldus Sebastian Hoogstadt, Sales Director Benelux bij Poly. De verwachting is dan ook dat gezondheid – fysiek én mentaal – ook na coronatijd hoog op de agenda van werkgevers blijft staan.

2. Het kantoor als centrale plek voor samenwerking

Als gevolg van het hybride werken zijn er natuurlijk ook minder mensen tegelijkertijd op kantoor. Dus waarom zou je nog vasthouden aan vaste eigen werkplekken? Het kantoor wordt meer en meer een centrale plek, waar mensen in kleine groepen kunnen brainstormen, vergaderen met klanten, samenwerken aan projecten of successen vieren. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Kantoorpanden moeten dus anders ingericht worden, met aparte ruimtes voor specifieke doeleinden. Voor veel bedrijven betekent dat dat ze vierkante meters overhouden, die ze weer kunnen verhuren. Zo besparen ze ook nog eens kosten.

3. De juiste technologie geeft thuiswerkers en diegenen op kantoor dezelfde ervaring

Er zitten veel voordelen aan hybride werken, maar er komt ook een heel nieuwe uitdaging bij kijken. Want hoe zorg je er tijdens vergaderingen voor dat iedereen zich even betrokken voelt? Je wil niet dat mensen die niet fysiek aanwezig zijn in de vergaderruimte benadeeld worden. Betrouwbare communicatiemiddelen garanderen dat iedereen op hetzelfde moment dezelfde informatie krijgt.

Thuiswerkers kennen de problemen van een instabiele internetverbinding, bijvoorbeeld. Maar ook op kantoor kan een werknemer voor uitdagingen komen te staan. Misschien is er onvoldoende ruimte om even rustig te kunnen videobellen met een klant, of zijn er geen noise cancelling headsets om geconcentreerd vanachter het bureau digitaal te vergaderen. En veel vergaderruimtes zijn voorzien van slechts één microfoon en één camera, die niet alle aanwezigen in beeld kan brengen. Dat maakt het voor iedereen thuis lastig te zien wie er aan het woord is. Laat staan dat de nuance van wat er gezegd wordt altijd goed merkbaar is. Gelukkig wordt technologie steeds geavanceerder, zodat iedereen – waar diegene zich ook bevindt – zelfde ervaring heeft.

4. Video is de nieuwe superheld

Aan het begin van de pandemie werkten we van de ene op de andere dag volledig thuis en moesten we het doen met wat er aan technologie voorhanden was. Inmiddels zijn de meeste middelen niet meer voldoende voor de toekomst van hybride werken. Veel bedrijven kiezen voor video-oplossingen en andere samenwerkingstools van de allerhoogste kwaliteit – tools die eenvoudig in gebruik zijn en de productiviteit verhogen. Goede mogelijkheden voor samenwerking zijn immers enorm belangrijk,

zowel voor het creëren van betrokkenheid in een team als voor de productiviteit. En wat te denken van communicatie met klanten, burgers of patiënten? Ook bij de overheid, in het onderwijs en de gezondheidszorg werkt personeel steeds meer van op afstand. Voor digitale zorg, online lessen en hybride callcenters bijvoorbeeld is ook technologie nodig die medewerkers productief helpt te zijn en zorgt voor bedrijfscontinuïteit. In de toekomst zien we steeds meer organisaties uit deze sectoren hun manier van werken drastisch veranderen.

5. Het thuiskantoor krijgt een upgrade

Nu we weten dat thuiswerken blijft, is het tijd om ook daar de werkplek te professionaliseren. Die ingebouwde camera en oordopjes hebben een upgrade nodig. Want de manier waarop medewerkers zichzelf presenteren richting klanten en collega's heeft grote invloed op hoe zij beoordeeld worden. Daarnaast is het prettig voor werknemers als ze heel makkelijk tussen hun thuiswerkplek en kantoor kunnen switchen. Thuis moeten ze dezelfde technologie tot hun beschikking hebben als in de vergaderruimte op kantoor. Bedrijven die hun personeel de benodigde tools geven en op elke werkplek voor eenzelfde ervaring zorgen, staan voorop.

afbeelding van Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie