3 maatschappelijk verantwoorde ondernemingen in opkomst

3 maatschappelijk verantwoorde ondernemingen in opkomst

Redactie Baaz

De klimaatdoelstelling van Parijs is misschien wel de grootste doelstelling van deze tijd. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat Nederland niet aan de doelstellingen uit de Urgenda-rechtzaak gaat voldoen. Desondanks wordt Nederland steeds klimaatneutraler en zie je steeds meer bedrijven die inspelen op dit vraagstuk. Hieronder lees je 3 inspirerende ondernemingen die in de lift zitten.

Zonder veel energie erin te steken veel energie opwekken

De gebroeders Milan en Patrick van der Meulen wisten niet wat zij zagen toen ze naar ‘The inconvenient truth’ keken. Dit maakt dusdanig veel indruk dat ze de thema ‘klimaatverandering’ niet meer los konden laten. Al gauw richten zij Enie op, met als doel om zonne-energie voor iedereen toegankelijk te maken.

Milan en Patrick hebben verschillende concepten ontwikkeld, zoals het huren van zonnepanelen. Mensen met een klein budget hoeven zo niet voor de zonnepanelen betalen en krijgen enkel een rekening voor het verbruik van het groene stroom. Na vijftien jaar heb je geen maandelijkse lasten meer en zijn de zonnepanelen van jou!

Naast het verhuren van zonnepanelen begeleiden zij ook consumenten met de overstap naar groene energie. Ook ontzorgen Patrick en Milan ondernemers die hun daken willen voorzien van zonnepanelen. Zo wordt de subsidieregeling, installatie en het verbruik door Enie geregeld. Jaarlijks ontvangen ondernemers een vergoeding voor de panelen. 

Anders kijken naar beton

Oprichters Henk Jonkers en Bart van der Woerd bedachten bij de TU Delft beton wat zichzelf heelt. Zij hebben hiervoor patenten ontvangen voor deze zelfbedachte technologie. Het grote voordeel hieraan is dat nieuw gestorte beton vele jaren langer meegaat. Dit kan zelfs tientallen jaren schelen.

Beton is het materiaal dat het meest wordt toegepast in de bouwwereld. Dit is terug te merken aan het CO2-uitstoot. Wist je dat de jaarlijkse productie van beton een omvang heeft van zeven procent van de totale mondiale CO2-uitstoot? Het is dan ook zeker essentieel dat beton uit zichzelf kan herstellen om de klimaatdoelstellingen te halen! 

Nooit meer producten die over datum raken

Nooit meer producten weggooien die over datum zijn geraakt. Veel supermarktondernemers zouden hiervan dromen. Deze droom wordt langzaam werkelijkheid. De Nederlands-Israëlische startup Wasteless biedt met behulp van dynamische prijskaarten een oplossing voor dit probleem. Wasteless verbindt namelijk de supermarketen en leveranciers, zodat in de gehele distributieketen duidelijk wordt welke producten in prijs verlaagd moeten worden.

Een elektronische kaartje laat aan de consument zien wat de korting en de standaardprijs is. De kosten voor het weggooien van producten zijn enorm, in sommige gevallen meer zelfs dan de bedrijfswinst. Met Wasteless hopen Ralph de Vries en Oded Omer de oplossing te hebben voor dit voedselprobleem.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie