3 alternatieve wervingsmethoden om aan een geschikte medewerker te komen in de huidige krappe arbeidsmarkt
3 alternatieve wervingsmethoden om aan een geschikte medewerker te komen in de huidige krappe arbeidsmarkt

3 alternatieve wervingsmethoden om aan een geschikte medewerker te komen in de huidige krappe arbeidsmarkt

Redactie Baaz

Het personeelstekort in Nederland is groot en de krapte op de arbeidsmarkt is voorlopig nog niet voorbij. Veel bedrijven proberen daarom op allerlei manieren personeel te werven om de ‘war on talent’ te winnen.

Waar schaarste ontstaat, ontstaat creativiteit. Hoe kom je echter op een creatieve of alternatieve manier aan personeel? In deze blog zetten we drie (on)bekende wervingsmethoden op een rijtje!

1. Reels, TikToks of vergelijkbaar vacaturefilmpje

De kranten staan er vol mee: jongeren kijken urenlang naar grappige video’s op TikTok of Instagram en lijken zich maar niet nuttig te maken. Hoe gaaf is het dan dat jij met je vacaturefilmpje het tegendeel kunt bereiken? Door een enthousiasmerende, informerende en prikkelende video te maken van jouw bedrijf, het team en de taken die een potentiële werknemer gaat oppakken, kom je in contact met de persoon waar jij naar op zoek bent. Dat is niet alleen leuker om te bekijken dan een saaie vacaturetekst, maar ook geeft het een sfeerimpressie. Ziet de potentiële werknemer zich bij jouw bedrijf werken? Zijn jullie een match? Maak zelf een geschikte video of huur een professioneel mediabedrijf in.

2. Lasergericht zoeken naar de juiste kandidaat

Geen vacaturefilmpje of LinkedIn post, maar een eigen vacaturebank waarin lasergericht gezocht kan worden. Captimo Recruitment zoekt in een database met ruim 10.000 digital experts naar de juiste kandidaat voor jouw vacature. Op die manier kunnen geschikte kandidaten snel en makkelijk geselecteerd worden en vinden mensen een baan die bij hen past en waar ze plezier uit halen. Wat namelijk voor de huidige generatie werkenden kenmerkend is, is dat werk je gelukkig moet maken, leuk moet zijn en bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling. Mogelijk ligt de sleutel tot succes daarom in een dataset, waarin jij op zoek gaat naar de juiste kandidaat en niet andersom.

3. Werven voor werken op projectbasis

Generatie Z zit niet alleen meer op sociale media dan andere generatie, maar ook zijn ze niet zeker over hun toekomstplannen. Hoewel er geen gebrek is aan ambities, is het voor studenten en afgestudeerden moeilijk zich een voorstelling te maken van het werk dat ze ‘voor de rest van hun leven’ gaan doen. Mogelijk kun jij daarom een afgestudeerde op projectbasis aannemen, waardoor de student kennis kan maken met jouw bedrijf en zich mogelijk op de lange termijn aan je kan binden. Daarbij komt dat je misschien niet eens op zoek bent naar een vaste kracht, maar slechts voor een korte periode versterking van het team kunt gebruiken.

Staat jouw website nog vol met saaie vacatureteksten? Breng daar dan snel verandering in door van één van deze drie alternatieve werkingsmethoden werkelijkheid te maken!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie