25 jaar Marktplaats: tweedehands eerste keuze

25 jaar Marktplaats: tweedehands eerste keuze

Redactie Baaz

Vandaag viert Marktplaats haar 25-jarig bestaan. Al een kwarteeuw lang is Marktplaats hét grootste online handelsplatform van en voor Nederland. Met iedere maand ruim 8 miljoen unieke bezoekers per maand en zo’n 350.000 nieuwe advertenties per dag verbindt het platform miljoenen kopers en verkopers aan elkaar. Ook in de toekomst blijft Marktplaats investeren om samen met gebruikers impact te maken.

“In de afgelopen 25 jaar hebben miljoenen Marktplaats gebruikers hun spullen een tweede, derde of vierde leven gegeven. Alle miljoenen deals die zijn gemaakt, hebben niet alleen kopers en verkopers blij gemaakt, maar ook bijgedragen aan een wereld waarin meer wordt gedeeld en minder verspild”, zegt Florence Schmit, General Manager Adevinta Benelux. "Op Marktplaats komt de circulaire economie tot leven. Duurzaamheid zit al 25 jaar in ons DNA en we zijn vastberaden om onze impact verder te vergroten en alle Nederlanders te inspireren om van tweedehands (of derde- of vierdehands) de eerste keuze te maken. Tweedehands handel en hergebruik vormen een sleutel voor het behalen van de Nederlandse doelstelling om in 2050 volledig circulair te zijn. Wij werken daarom dagelijks aan het zo laagdrempelig en makkelijk mogelijk maken van handelen op Marktplaats.”

Spiegel van de samenleving

Als het grootste online handelsplatform geeft het zoek- en verkoopgedrag op Marktplaats een goed beeld van wat er speelt in Nederland. Momenteel lijkt het erop dat Nederland al een paar maanden niet kan wachten om naar buiten en op pad te gaan. In de top 10 van het eerste kwartaal van 2024, ziet Marktplaats vooral ‘auto’, ‘camper’, ‘fiets’, ‘zitmaaier’, en ‘caravan’ terug. Ook verwacht het platform de komende weken weer extra veel zoekopdrachten naar ‘oranje’ in de aanloop naar het Europees Kampioenschap en de Olympische Spelen. En nu de zomervakantie steeds dichterbij komt, loopt het op dit moment ook al storm in de categorie ‘Caravans & Kamperen’.

Maar als het om het zoekgedrag gaat is er al jaren één duidelijke winnaar; de zoekterm ‘gratis’ is met afstand de meest gezochte zoekterm op het platform. In het eerste kwartaal van 2024 werd het woord al ruim 14,5 miljoen ingetikt in de zoekbalk. “De liefde van Nederlanders voor gratis is onmiskenbaar. De populariteit van de zoekterm zagen we de afgelopen jaren nog verder toenemen. Deze groei is deels te verklaren door de coronapandemie, waarin mensen hun huis gingen opruimen en ons platform wisten te vinden en de recente daling in de koopkracht van veel Nederlanders. Tegelijkertijd laat het ook zien dat steeds meer gebruikers bereid zijn om producten laagdrempelig een volgend leven te geven in plaats van iets weg te gooien of een nieuw product te kopen”, licht Schmit toe.

Blijven innoveren

Ook in de toekomst wil Marktplaats het verschil blijven maken en hergebruik normaal maken. De jongste innovatie om drempels te verlagen is de nieuwe functie ‘Direct Kopen’. Hiermee kan de koper een product voor een vaste vraagprijs direct aanschaffen. Schmit: “De Nederlandse consument is gewend geraakt om online met één druk op de knop iets te kunnen kopen. Ik ben trots dat we deze e-commerce ervaring nu ook naar Marktplaats brengen”. Ook is het sinds kort mogelijk om grote producten, zoals banken en tafels, te laten verzenden via verzendpartner Brenger. Ook is Marktplaats recent een pilot gestart met een refurbishment partner. Schmit: “Particuliere verkopers van elektronica producten op Marktplaats kunnen hun producten dan direct verkopen aan deze refurbish partner op ons platform. Zij refurbishen het product vervolgens op een duurzame manier en bieden het product dan opnieuw aan op Marktplaats, met extra garanties voor de koper.”

Schmit besluit: “Ik hoor weleens dat Marktplaats er nog hetzelfde uitziet als 25 jaar geleden. Maar dat kun je alleen zeggen over de kleuren op ons platform. Ondertussen voeren wij wekelijks gemiddeld 200 wijzigingen door, van kleine veranderingen zoals het verplaatsen van een knop tot grotere innovaties, zoals Direct Kopen. Kortom: we blijven innoveren om ons platform nog beter, veiliger en gebruiksvriendelijker te maken. Zo kunnen we ook de komende 25 jaar impact blijven maken samen met onze gebruikers.”

Top-10 meest gezochte zoektermen in het eerste kwartaal van 2024:

  1. Gratis
  2. Auto
  3. Camper
  4. Fiets
  5. Zitmaaier
  6. Kast
  7. Caravan
  8. Bank
  9. Hoekbank
  10. Eettafel

Populairste categorieën voor kopers (meeste zoek- en kijkactiviteit):

  1. Huis en Inrichting
  2. Auto's
  3. Fietsen en Brommers
  4. Kinderen en Baby's
  5. Doe-het-zelf en Verbouw
  6. Dieren en Toebehoren
  7. Tuin en Terras
  8. Hobby en Vrije tijd
  9. Antiek en Kunst
  10. Audio, Tv en Foto

Populairste categorieën met meeste nieuwe advertenties (meeste geplaatste advertenties): 

  1. Huis en Inrichting
  2. Kinderen en Baby's
  3. Boeken
  4. Verzamelen
  5. Kleding | Dames
  6. Hobby en Vrije tijd
  7. Cd's en Dvd's
  8. Auto-onderdelen
  9. Antiek en Kunst
  10. Kleding | Heren

25 jaar Marktplaats

  • Het eerste product dat in 1999 op Marktplaats werd aangeboden was een modem.
  • Elke vier seconden verschijnt er een nieuwe advertentie op Marktplaats.
  • Beste handelsmoment? Al jaren is zondag de dag is waarop je de meeste kopers hebt. Het is tevens de dag waarop het meest naar producten wordt gezocht. Ook ’s avonds na het eten en op koude en regenachtige dagen zijn meer mensen actief op Marktplaats.
  • Ondanks dat het platform al 25 jaar bestaat en doorlopend wordt geïnnoveerd, is het kleurengebruik bewust weinig veranderd. De oranje kleur (terra) is gebaseerd op een schilderij van Vincent van Gogh. Omdat PC’s vroeger vaak in de woonkamer stonden, kozen de makers voor rustige kleuren die niet te fel voor het zicht zouden zijn.
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie