Webwinkel Vakdagen: een beurs met visie en toekomst

Webwinkel Vakdagen: een beurs met visie en toekomst

Redactie Baaz

Iedere beurstijger krijgt op een gegeven moment te maken met ‘beursmoeheid’: veel beurzen, vooral die gericht zijn op IT of het zakelijke segment, vissen in dezelfde vijver qua ‘beursexperience’. Logisch natuurlijk, want als de ene beurs succesvol een concept toepast, dan volgt al snel de andere. Toch kan het ook anders, bewijst de Webwinkel Vakdagen.

De Webwinkel Vakdagen vonden plaats op 24 en 25 januari in de Jaarbeurs Utrecht. De beurs is met meer dan 12.500 bezoekers, ruim 270 exposanten en 220 lezingen een must-visit voor iedereen die ook maar iets heeft met eCommerce. Maar ook wanneer je interesse uitgaat naar online in het algemeen en de techniek hierachter in het bijzonder ben je op de beurs prima op je plek. Om kort te zijn: voor iedereen is er wel een thema dat hem of haar aanspreekt.

Dynamiek

Zodra je de vloer van de Webwinkel Vakdagen betreedt merk je al een zekere dynamiek op. Probeer er niet direct je vinger op te leggen, pas wanneer er enige tijd op de beursvloer is verstreken merk je hoe het komt. Elke aanbieder van diensten heeft een eigen gezicht, zelfs wanneer het soortgelijke diensten betreft. Ook opvallend: het ‘jonge’ gevoel dat uit de beurs spreekt. Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, sponsor van de beurs, noemt de branche al ‘enorm dynamisch’ en daar is geen woord van gelogen.

Het eerste rondje over de beursvloer is indrukwekkend qua hoeveelheid exposanten, maar gelukkig niet overweldigend. Het deel van de Jaarbeurs waar het evenement plaatsvindt is groot, maar slim opgezet. Je navigeert makkelijk langs exposanten terwijl een gezellige catering de zaal opdeelt in twee delen.

Innovatie

Binnen eCommerce denken mensen al snel enkel aan webwinkels. Natuurlijk, het bepaald voor een groot deel het ‘gezicht’ van de branche, maar als er twee dingen duidelijk worden tijdens het bezoek aan de Webwinkel Vakdagen, is dat innovatie de motor is achter de branche en dat hiervoor ook steeds meer ruimte wordt gevonden.

Een goed voorbeeld hiervan is Qwindo, een gloednieuw marketplace-platform wat enkel op mobiel draait en elke webshophouder in staat stelt via het platform extra sales te genereren. Hiervoor hoeven geen omslachtige handelingen uitgevoerd te worden. In plaats daarvan verbind je je webshop met het Qwindo-platform via een API. Orders lopen zoals je gewend bent terwijl je als ondernemer toch extra sales kunt genereren. Dit door een interessante business-strategie: voor elke verkoop ontvangt Qwindo 12 procent. 10 procent gaat terug naar de consument en 2 procent naar Qwindo. Dit biedt uitgekiende marketingkansen voor webshops om met aantrekkelijke prijzen een nieuw publiek aan te boren.

Maar op de vloer waren ook oude bekenden en echte mastodonten binnen de eCommerce te vinden. Van bezorgdiensten als UPS en PostNL tot aan Ziegler voor je supply chain maar ook de eerder genoemde ‘gezichten’ als Bol.com en Marktplaats. Die laatste duikt overigens naar onze zuiderburen met hun advertentiedienst Admarkt. Dat biedt je als Nederlandse ondernemer de mogelijkheid om eventueel uit te breiden naar België via het vertrouwde platform van Marktplaats.

Sprekers

De uitgebreide lijst aan sprekers op de beurs biedt een houvast voor diegenen die er aan denken om een webshop op te zetten en een prettige afwisseling voor standhouders en doorgewinterde bezoekers die zich graag nieuwe ontwikkelingen eigen maken.

Zo was er voor de eerste groep een lezing over domeinnamen door Michiel Henneke van SIDN. Hoe kies je de juiste domeinnaam, wat betekent dit voor je branding en hoe pak je het aanvragen van een domeinnaam aan in de praktijk? Traditionele retailers die een digitaliseringsslag wilden maken konden zich door Annelot Sorel laten bijpraten over hoe Douwe Egberts het heeft aangepakt.

Hou je je al bezig met eCommerce, dan was er verdieping te vinden bij Tiuri van Agten van Deloitte die je wakker schudde met betrekking tot de data wat je al in huis hebt en ligt te slapen terwijl de waarde zich niet uitbetaald. Of hoe je rendement uit je voorraad haalt om zo de klant binnen te slepen door Peter Bocken van Slimstock.

Keynotes

Voor velen die niet per se voor bepaalde lezingen kwamen zijn en blijven de keynotes spectaculair. Dit jaar deelden ondermeer Ales Ootes van Amazon, Adriaan Thierry van Sonos, Pieter Zwart van Cool Blue en Olivier van Duijn van Marktplaats hun kennis, passie en niet te vergeten humor met hun publiek.

Volgend jaar weer? Volgend jaar weer!

Wat de Webwinkel Vakdagen dit jaar nogmaals onderstreepte, was dat er veel, heel veel gebeurd in de eCommerce en dat zal komende jaren echt niet anders zijn. Met andere woorden: volgend jaar weer! Jij ook?

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie