Vooral millennial gek op koopjesdag

Wat doet de Nederlandse consument vandaag met Black Friday?

Bart Remmers
Tweederde van de Nederlanders kent inmiddels Black Friday en één op de vijf gaat vandaag op koopjesjacht.

Black Friday is een uit de Verenigde Staten overgewaaid fenomeen dat sinds enkele jaren ook in Nederland sterk aan populariteit wint. In Amerika geldt de dag als aftrap van het cadeauseizoen en retailers doen er alles aan om Black Friday in Nederland diezelfde status te geven. 

Vanaf vandaag tot en met maandag de 27ste – ook wel Cyber Monday  genoemd – kunnen consumenten profiteren van speciale aanbiedingen en kortingen van zowel webshops als gewone winkels. Het toenemend belang van Black Friday en onze niet aflatende interesse in wat de samenleving beweegt, was voor Motivaction aanleiding om te inventariseren hoe de consument anno 2017 deze dag beleeft. 

Wat doet de Nederlandse consument op Black Friday?Millennial meest enthousiast over Black Friday

Vorig jaar deed 7 procent van de Nederlanders mee aan Black Friday. De millennials participeerden het meest; daarbinnen deden de 25- tot 34-jarigen iets vaker mee dan jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Senioren, toch ook vaak tuk op koopjes, lieten de dag nagenoeg links liggen.

Dit jaar zijn de vooruitzichten voor de retailers nog veel beter. 18 procent van de Nederlanders verwacht op koopjesjacht te gaan, waarbij het enthousiasme onder millennials veel hoger (32 procent) is dan gemiddeld. Bij 55+ is het animo met 7 procent ronduit laag. 

Omdat het onderzoek plaatsvond voor de piek in de communicatie rond Black Friday, verwachten de onderzoekers dat de uiteindelijke participatie nog hoger zal uitvallen. 

Niet alleen voor Sint of kerst

Sinterklaas- (43 procent) of kerstaankopen (49 procent) zijn zeker niet de enige aanleidingen voor de geplande activiteiten op Black Friday. 

Gewoon lekker shoppen is voor ruim de helft (52 procent) minimaal ook een reden om zich in het strijdgewoel te mengen, terwijl 30 procent dat gaat doen voor een andere specifieke gelegenheid dan Sint of kerst. 

Vaker online dan naar de fysieke winkel

Online winkels profiteren naar verwachting meer van de Black Friday traffic dan fysieke winkels. 30 procent van de Black Friday fans verwacht hoofdzakelijk of uitsluitend online te gaan winkelen, 16 procent denkt dat hoofdzakelijk of uitsluitend in fysieke winkels te gaan doen. 

De grootste groep, 53 procent, maakt op dit punt echter geen verschil. Bol.com en MediaMarkt worden het meest genoemd als outlets waar men zeker een kijkje gaat nemen. 

Kleding en schoeisel de meest populaire productgroepen

Bovenkleding, schoenen, parfum/eau de toilette, beautyproducten/make-up, computers/laptops en speelgoed zijn de meest populaire producten voor Black Friday fans. Gemiddeld hebben ze interesse in vier verschillende productcategorieën.    
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart