De tijd van een advertentie met KOOP NU is voorbij

Verhoog je omzet met storytelling!

Maurice Stam
Heb jij ook weleens dat jij van een presentatie niet meer kan herinneren waar deze over ging. De reden: het verhaal heeft je niet geraakt.

Iedereen houdt van een goed verhaal. En het mooie is, iedereen heeft ook een goed verhaal. Je moet het alleen op de juiste manier weten te vertellen. Storytelling! Vertel een verhaal dat de consument emotioneel raakt. De tijd van een advertentie met KOOP NU is voorbij. Je verhoogt je omzet met storytelling!

Contentvormen en kanalen

In Nederland maken bijna 11 miljoen mensen gebruik van de Facebookkanalen (Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger). Dit maakt Facebook één van de belangrijkste kanalen voor storytelling. Binnen die 11 miljoen Facebook-gebruikers bevindt zich namelijk ook jouw doelgroep. 

Er bestaat een legio aan mogelijkheden om online via social media jouw verhaal te verspreiden. Video is populairder dan ooit. En Stories krijgen een steeds prominentere plek op social media. En laat video nou een ideale mogelijkheid zijn om een verhaal te vertellen. Wat is belangrijk bij je verhaal? Maak het persoonlijk. Is jouw onderneming een familiebedrijf?

Dan heb je goud in handen. Mensen kopen tegenwoordig bij bedrijven met een authentiek verhaal. De kunst is alleen dat je het verhaal wel bij de juiste doelgroep onder de aandacht moet brengen. En dat is vaak waar het mis gaat. Er is geen tijd om alle social media-kanalen te voorzien van content. Daarom ondersteunen wij diverse bedrijven met het online vertellen en vermarkten van hun verhaal.

Strategie

Voordat je aan het vertellen van je verhaal begint is het belangrijk om de juiste strategie te bepalen. Wat is je beginpunt en waar wil je over een jaar zijn? Denk allereerst na over welk verhaal je wil vertellen. Kijk naar welke doelgroep je wilt bereiken. 

Als je dat op papier hebt staan maak je de vertaling naar het hoe en waar. Welke contentvormen ga ik gebruiken? En welke kanalen zet ik in? Onthoud dat Storytelling geen sprint is, maar een marathon. Je bouwt je verhaal op en moet onderweg zorgen dat je bijstuurt en op de juiste momenten je boodschap bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengt.

Om dit te doen werken wij met het content marketing model: Hygiene-Hero-Hub. Dit model is een handige manier om met verschillende soorten content doelgroepen op te bouwen en deze steeds verder richting een aankoop te krijgen. 

Binnen Facebook en Instagram heb je verschillende contentmogelijkheden om met advertising je verhaal te vertellen. Van een Carousel ad tot een mini-website binnen Facebook (canvas ad).

In de praktijk

Een mooi verhaal, maar nu naar de praktijk. We nemen het voorbeeld van het kledingmerk Tommy Hilfiger. Ik val binnen de doelgroep waar Tommy Hilfiger op target. Het enige dat ze mij via Facebook en Instagram laten zien zijn foto’s en video over de totstandkoming van de nieuwe collectie.

Er wordt geen moment gesproken over KOOP NU. Ze willen dat ik betrokken raak bij de content. Een paar weken nadat ik een video heb bekeken krijg ik een advertentie met een link naar de herencollectie te zien. Door middel van de Facebook Pixel leggen ze vast welke producten ik in de webshop bekijk. Een paar dagen later krijg ik deze producten te zien op Facebook en Instagram.

In een notendop is dit hoe Tommy Hilfiger content laat zien aan betrokken mensen. Ik ben bij Tommy Hilfiger een stap verder gegaan in hun storytelling funel. Deze vorm van storytelling werkt ook voor jou! Hoe? Dat vertel ik je graag onder het genot van een kop koffie!

afbeelding van Maurice Stam
Door: Maurice Stam

Maurice Stam | Marketing Coördinator bij Online Business Media

Bekijk alle artikelen van Maurice