Uniek concept biedt kansen voor grote ondernemers en MKB

Van startup naar scale-up: Edebex

Het Belgische bedrijf Edebex is nieuw in Nederland. Met hun online marktplaats voor klantenfacturen zijn ze ingesprongen op een bijzondere behoefte in de zakelijke markt, die ontstond in de donkere crisisjaren.

‘Het idee is gekomen in 2012,’ zegt David van der Looven, CCO bij Edebex. ‘We zagen twee problemen in de financiële sector voor ondernemingen. Een eerste probleem was dat ondernemingen sinds de economische crisis geconfronteerd werden met kredietverlening die stroever verliep. Wij zagen veel ondernemers die veel plannen hadden maar ze niet meer gefinancierd kregen. Aan de andere kant waren er ondernemingen met veel centen die door de crisis cash aan het oppotten waren in plaats van het te investeren. Low-risk investeringen hadden immers lage rendementen, of zelfs geen of negatief rendement. Wij hebben de klik gemaakt: eigenlijk is dat complementair.’

Facturenmarktplaats

Het idee dat Edebex groot maakte was simpel: een marktplaats waar midden- en kleinbedrijven die snakten naar financiële zuurstof en hun facturen met korting kunnen verkopen aan cashrijke ondernemingen. Zo hoeft de kleine onderneming niet dertig, zestig of zelfs honderdtwintig dagen te wachten op zijn geld, en voor ondernemingen met geld is het een investering met weinig risico en een degelijk rendement. David: ‘Aan de koperszijde is het een veilig systeem met een vrij hoog rendement, en vrij liquide.’

Een van de krachten van Edebex is het nieuwe en innovatieve aan het idee. ‘We concurreren niet met de bestaande financieringskanalen, we zijn eigenlijk een aanvulling. Uniek is ook dat we niet kijken naar de financiële gezondheid van de partij die centen nodig heeft. Iedere kredietverstrekker heeft altijd het reflex om bij kredietverstrekking te gaan analyseren. Wij kijken alleen naar de kredietwaardigheid van de debiteur van de factuur.’

‘Het is voor ons altijd heel belangrijk geweest – de menselijke draai aan het factoring. We hebben veel contact met klanten via mail en telefoon. Een nieuwe klant heten we ook welkom via de telefoon met een uitleg over hoe het werkt. Het feit dat we zo bereikbaar zijn maakt dat het online gebeuren toch heel dicht bij de mensen zit.’

Internationale uitdagingen

Edebex is inmiddels een bewezen concept en dus zal de focus voorlopig liggen op internationale uitbreiding. ‘Er zijn zelfs al een aantal ondernemers gekomen die geprobeerd hebben te kopiëren wat wij gemaakt hebben, maar tot heden blijven die heel sterk zitten in hun thuisland. Onze focus ligt de komende drie, vier jaar op het verspreiden naar andere landen.’

Maar internationaal groeien wordt voor Edebex bemoeilijkt door verschillen in de wetgeving voor de financiële sector. Daar liggen grote uitdagingen. ‘Steeds als je naar een ander land gaat wordt je geconfronteerd met nieuwe regels,’ beaamt David, ‘dus de legal investering is telkens heel belangrijk. Frankrijk was een van de moeilijkste landen binnen de EU. Ze hebben een vrij archaïsche wetgeving die nogal afwijkt van de Belgische. Nederland is eenvoudiger.’

Inmiddels is Edebex groot genoeg om de legal investeringen die nodig zijn voor deze uitbreidingen te bekostigen. Maar hoe is het om te beginnen als startup in een sector die zo streng wordt gecontroleerd? ‘We hebben ons op een manier georganiseerd waardoor we eigenlijk buiten de regelgeving vallen,’ verklaart de CCO

‘Eigenlijk zijn we een dienstverlener. We hebben ons model voorgelegd aan de financiële toezichthouder van België, FMSA, en gewacht op antwoord van hen dat we niet onder bepaalde controle vielen. Intussen zijn we wel geëvolueerd. Nu gaan alle betalingen via een derdenrekening van Edebex, terwijl partijen aanvankelijk elkaar direct betaalden. Daardoor hebben we nu een lichte banklicentie en vallen we onder toezicht van de Belgische nationale bank.’

afbeelding van Mark IJsendoorn

Mark IJsendoorn | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Mark