Stressgerelateerde klachten worden volgens werknemer onderschat

Stressgerelateerde klachten worden volgens werknemer onderschat

Redactie Baaz

Bijna 60 procent van de werknemers in Nederland vindt dat er meer aandacht besteed zou moeten worden aan het voorkomen van stressgerelateerde klachten op het werk.

Ruim 40 procent vindt zelfs dat wettelijk vastgelegd moet worden dat je buiten werktijd niet bereikbaar hoeft te zijn voor je werkgever, zo blijkt uit onderzoek van Manutan.

Stressgerelateerde problemen

Gevraagd naar duurzaamheid op het werk, denken werknemers in Nederland weliswaar allereerst aan het scheiden van afval en energiebesparing, maar direct daarna komt ‘duurzame inzetbaarheid werknemers’.

Werk dat voldoening geeft, waardering krijgen en op tijd afstand mogen nemen, spelen daarbij een belangrijke rol. Zo’n 40 procent van de ondervraagden wil thuis helemaal niets met het werk te maken hebben en ziet het liefst een wettelijk verbod op bereikbaarheid via e-mail of telefoon buiten werktijd.

Een gevoel van stress wordt vooral veroorzaakt door het niet aan kunnen geven van  grenzen en te weinig waardering op het werk. Een derde van de werknemers vindt ook dat bijvoorbeeld zieke collega’s te weinig aandacht krijgen. 

Thuis zakelijke e-mail checken

58 procent wil meer aandacht aan het voorkomen van stressgerelateerde klachten, 42 procent vindt dat wettelijk vastgelegd moet worden dat je buiten werktijd niet bereikbaar hoeft te zijn voor je werkgever en 39 procent wil thuis niets met zijn werk te maken hebben.

Tot slot checkt 35 procent thuis en in het weekend zijn zakelijke e-mail en bekijkt 21 procent in de vakantie zijn zakelijke e-mail.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie