Event gamification in de praktijk

Startup zet in op event gamification

Bart Remmers
Door de digitalisering zetten steeds meer bedrijven en organisaties evenementen in om klanten of leden op de been te krijgen.

Voor échte beleving moet je toch echt achter je computerscherm vandaan, dat is de gedachte. Met ‘event gamification’ combineert de Nederlandse startup Serious Game Media (SGM) het beste van twee werelden: events én gaming.

Een evenement hoeft niet altijd te bestaan uit een zaal met stoelen en sprekers op het podium. En gaming hoeft niet altijd thuis achter de spelcomputer te gebeuren. Gamification is het antwoord, volgens Serious Game Media (SGM). 'Met de juiste gametechnieken wordt een event een bruisende en memorabele gebeurtenis', zegt Jelle van Dijk, eigenaar van SGM. 'Het draagt bij aan de sfeer, het bespreekbaar maken van het onderwerp en het opdoen van waardevolle contacten.'

Hoger niveau

Gamification komt neer op het opleuken van traditionele evenementen door het inzetten van games, zowel digitaal als analoog. Te denken valt aan virtual- of augmented reality, maar ook kaartspelen of een escape room. Niet alleen maken games evenementen aantrekkelijker, ze tillen bijeenkomsten ook inhoudelijk naar een hoger niveau. 

'Games trekken meer bezoekers en verhogen hun betrokkenheid. Daarnaast worden ze ingezet om kennis over te brengen en voor het leggen van contacten.'

Event gamification in de praktijk

SGM was onlangs betrokken bij een evenement van Rabobank. Dankzij onder meer een escape room, waarin deelnemers geld konden verdelen over diverse kostenposten, hadden bezoekers een bijzondere middag, en verwierf de bank waardevolle inzichten in de uitgavenpatronen van verschillende generaties. Ook andere spelen werden ingezet op voor Rabobank belangrijke speerpunten: food, ondernemerschap en wonen & werken.
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart