De ambities van ARmazing

Startup ARmazing in de prijzen met AR-kinderboek

Bart Remmers
Wie dacht dat boeken verleden tijd zijn voor kinderen van tegenwoordig, heeft buiten de startup ARmazing gerekend.

Door gebruik te maken van Augmented Reality brengen drie jonge ondernemers uit Zoetermeer oude en nieuwe media bij elkaar. Het resultaat, een kinderboek met levensechte 3D-beelden, is al in de prijzen gevallen.

De startup heeft de technologie als eerste ingezet bij het jeugdboek 'De avonturen van Max – Op zoek naar Fl..', verkrijgbaar via onder meer bol.com en inmiddels toe aan een tweede druk. 

Bij het boek is een app te downloaden. Wie de camera van zijn of haar mobiel daarna op het boek richt, wordt opeens ondergedompeld in een levensechte 3D-wereld, die verschijnt als extra laag boven het boek.

http://armazing.nl/ARmazing wil boeken aantrekkelijker maken

De ondernemers achter het idee zijn Rosalie de Moel (22, Delft), Sem Broere (23, Dordrecht) en Elliot Elchanan Hagemeijer (27, Zoetermeer). De drie studenten Communication & Multimedia Design aan de Haagse Hogeschool voorzien dat hun idee op termijn ook kan worden gebruikt in het onderwijs.

'Het is een innovatieve en eigentijdse manier om lezen en leren aantrekkelijker te maken', vertelt Elliot. De mogelijkheden van Augmented Reality zijn bijna onbeperkt. 'Dan kun je in een lesboek bijvoorbeeld laten zien hoe organen werken of historische gebeurtenissen zijn verlopen. Zo hopen we op termijn een steentje bij te dragen aan de modernisering van het onderwijs. Wij laten zien dat lezen, zien en beleven elkaar niet uitsluiten.'

Automatische updates

Bijzonder aan het idee is dat de AR-beelden niet elke keer hetzelfde zijn. Na elke update worden nieuwe 3D-modellen aan het boek toegevoegd. 

'Met de app-updates kunnen we nieuwe 3D-modellen blijven toevoegen en animaties verbeteren. We hebben bijvoorbeeld een seizoenspagina in het boek, waarbij de AR elk seizoen anders is', legt Sem uit. De innovaties en ambities van ARmazing zijn niet onopgemerkt gebleven. Onlangs wonnen de jonge ondernemers de verkiezing Hybride Student Ondernemer 2017 van de Haagse Hogeschool. Maar inmiddels kijken ze alweer verder. Rosalie: 'Wij willen een van de leidende bedrijven worden in Augmented Reality.'

 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart