Ondernemer: laat je niet gek maken door IT (maar hoe dan)?

Ondernemer: laat je niet gek maken door IT (maar hoe dan)?

Redactie Baaz
Ondernemers en technologie hebben vaak een paradoxale verhouding. Dat zit zo: ontwikkelingen gaan zo snel, dat je er een dagtaak van kan maken om bij te blijven. Maar je hebt ook nog een bedrijf te runnen. Toch knaagt ergens vast dat gevoel dat je misschien wel iets moet met die blockchain, met Internet of Things of kunstmatige intelligentie.

Ondernemers hebben een overvolle agenda en dan blijft er weinig tijd over om bij te blijven op IT-gebied. Je bent waarschijnlijk al blij als je huidige IT-systemen in de lucht blijven. Dat is aan de ene kant begrijpelijk, maar ook risicovol; je businessmodel van de komende jaren zal hoogstwaarschijnlijk gebaseerd zijn op een technologie die nu in opkomst is.

Voilà, de business-IT-paradox. Wie het te druk heeft met het runnen van zijn succesvolle business van nu, loopt het risico om over een paar jaar ingehaald te zijn door de werkelijkheid. 

Maar wat moet je daar nu mee? Hoe voorkom je als ondernemer dat je de boot niet mist? Zeker voor MKB-ondernemers geldt dat een technologie pas écht interessant wordt als deze aan twee voorwaarden voldoet:

Een standaard is ontwikkeld

Bij veel technologieën ontbreekt nog de standaard. Blockchain bijvoorbeeld komt voor veel MKB-bedrijven nog te vroeg, omdat er op dit moment nog vijftig verschillende soorten blockchain zijn. Op een gegeven moment zullen er waarschijnlijk drie standaarden over blijven en dan pas is het interessant om te gaan kiezen. Een vergelijkbare ontwikkeling zagen we bij internetbrowsers: een jaar of vijftien, twintig geleden waren er tientallen verschillende browsers. Uiteindelijk zijn er maar vier relevante overgebleven: Safari, Firefox, Google Chrome en Internet Explorer. 

Technologie in een doosje

Een tweede voorwaarde is dat producten bij wijze van spreken in een doosje beschikbaar zijn bij een leverancier. Internet of Things is zo’n technologie die nu eigenlijk net die fase heeft bereikt. Om dit in te kunnen zetten binnen je bedrijf, heb je sensoren nodig, een geschikt netwerk en software die informatie uit die sensoren kan verzamelen en verwerken. Al deze componenten zijn inmiddels beschikbaar, in een spreekwoordelijk doosje, voor een schappelijke prijs.

Het moeilijkste blijft natuurlijk om de relevantie van een technologie voor je onderneming op waarde te schatten. Voor een makelaar zal virtual reality bijvoorbeeld kansen bieden (om potentiële kopers een virtuele rondleiding te geven door een huis dat te koop staat) en voor boeren biedt Internet of Things weer mogelijkheden waar je misschien nog niet aan dacht.

Welke dat zijn en hoe je leert om te kiezen, daar vertelt Jarno van Hurne, Global Solution Marketing Director bij Exact, alles over in de podcast Exact Tech Talks. De eerste aflevering van deze nieuwe podcastserie heet: Ondernemer, laat je niet gek maken door IT. 

De podcast is hieronder te luisteren: 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie