Jong Talent: Marjolein Theunissen

Jong Talent: Marjolein Theunissen

Redactie Baaz

Koffie halen en kopiëren, zo zag kunstgeschiedenisstudente Marjolein Theunissen haar stageplek niet voor zich. Marjolein besloot zelf een stageplek te creëren.

In februari 2009 richtte ze CultuurBewust.nl op, een cultureel webmagazine dat inmiddels 52.000 bezoekers per maand telt. Het motto van Marjolein, die zonder businessplan of verdienmodel aan de slag ging: niet teveel nadenken, maar gewoon beginnen.

Al voordat de website online was stroomden de sollicitaties binnen, vertelt Marjolein. ‘Na de lancering ging het helemaal hard. Het aantal bezoekers steeg, evenals het aantal redacteuren. Die schrijven recensies en reportages voor studenten die niet vies zijn van een beetje cultuur. Dat de website al direct in zo’n stroomversnelling terecht kwam, werd mede mogelijk gemaakt door UtrechtInc’, benadrukt Marjolein. In februari 2010 won ze namelijk de UtrechtInc studentprijs met haar businessplan voor CultuurBewust.nl. De prijs bestond uit 500 euro en een half jaar gratis kantoorruimte wat de oprichtster een goede basis bood.

'Eerst doen, dan denken'

Anno 2011 verwelkomt CultuurBewust.nl maandelijks 52.000 bezoekers en schrijven er 105 redacteuren uit heel Nederland voor de website. Een prestatie om tevreden over te zijn, maar Marjolein is nog lang niet klaar met het bedenken van concepten en het opzetten van nieuwe projecten. Afgelopen jaar won ze behalve de UtrechtInc Award ook nog de Egeria Jonge Ondernemersprijs en de New Venture prijs voor haar nieuwste idee. ‘Met alle kennis die ik opdeed uit contacten met collega-ondernemers en mijn netwerk van adviseurs, bedacht ik een nieuw concept met een ijzersterk verdienmodel: ShopCultuurBewust.nl.

Een virtuele winkelstraat waar kunstenaars en culturele instellingen hun producten aanbieden en consumenten snel een uniek cadeau kunnen scoren. Kunstenaars zijn namelijk creatief, maar vaak niet ondernemend genoeg. ShopCultuurBewust.nl helpt hen aan potentiële kopers en neemt de administratieve kant van de verkoop op zich.’ Het idee voor de onlinewinkelstraat werd geboren vanuit het besef dat jongeren vaak graag een leuk cadeau willen geven, maar niet goed weten wat. ‘Dit resulteert in cadeaubonnen van kledingzaken of mokken van de Expo; duur en onpersoonlijk. Via www.ShopCultuurBewust.nl, kunnen ze snel een leuk en origineel cadeau vinden én ondersteunen ze jonge kunstenaars in Nederland die mooie producten maken.’

Stimulans

Marjolein, die een paar jaar geleden zelf nog aan het begin van een ondernemingsavontuur stond, wil met haar website anderen inspireren tot het opzetten van een eigen bedrijf. De website biedt namelijk elke creatieveling de mogelijkheid om een winkel te openen en stimuleert zo cultureel ondernemerschap. ‘Van theatermaker tot beeldend kunstenaar, van fotograaf tot mode-ontwerper; iedere kunstenaar kan een virtuele winkel beginnen.’ Ook theaters en filmhuizen kunnen een winkel openen, zodat door middel van ticketverkoop ook jonge acteurs en theatergezelschappen gesteund worden.

'Kunstenaars zijn creatief, maar vaak niet ondernemend genoeg'

Het bedrijf is inmiddels méér dan een stageplek, want tegenwoordig heeft Marjolein drie vaste medewerkers die de klantenservice, communicatie en marketing verzorgen. Het kantoortje op de Uithof barst inmiddels bijna uit zijn voegen dus de zoektocht naar een groter kantoor is in volle gang.

‘Dat het bedrijf zo groot zou worden had ik niet verwacht’, geeft Marjolein toe. ‘Natuurlijk heb ik de website wel opgezet met de ambitie om groot te worden, maar dat dit ooit mijn fulltime baan zou worden, had ik niet kunnen voorspellen.’ Marjolein begon dan ook zonder een tot in de puntjes uitgewerkt businessplan paraat te hebben, ze stond niet eens direct ingeschreven bij de KvK. ‘Dat businessplan kwam pas toen ik de UtrechtInc Award won. Tot die tijd was de website vooral een hobby. Dat is soms ook het beste: eerst doen, dan nadenken.’

Of dat voor elke ondernemer geldt, is de vraag, maar voor Marjolein heeft de werkwijze geleid tot een onverwacht succes. Ondertussen is ze alweer hard bezig aan een volgend project. Op 4 oktober 2011 wordt er namelijk een nieuw pand geopend in de virtuele winkelstraat, een sponsorpand.

Marjolein legt uit wat haar visie achter dit nieuwe idee is: ‘Sponsors kunnen vanaf oktober meebouwen aan de virtuele winkelstraat door een virtuele baksteen te kopen. Door dit te doen helpen ze kunstenaars om hun culturele ondernemerschap te ontwikkelen.’ Natuurlijk krijgen de geldschieters ook wat in ruil voor hun investering. ‘Merel Bekking, een van de eerste kunstenaars die ging verkopen via de website, ontwierp speciaal voor sponsoren van www.ShopCultuurBewust.nl een kunstzinnig voorwerp dat sponsoren ontvangen nadat zij een virtuele steen hebben gekocht.’

Jong Talent
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie