Tien tips om je idee te beschermen

Redactie Baaz
De komende editie van Baaz die over een paar weken van de drukpers rolt, bespreken we een complexe zaak: octrooi- en merkenrecht. Ton van der Reijken van DomainMasters geeft alvast tien gouden merkentips.

Ton van der Reijken is werkzaam bij Domainmasters, het bureau dat jou als eigenaar van een bedrijf of merk als geen ander weet te adviseren en begeleiden in de bescherming van je intellectuele eigendom. ‘Elke ondernemer bezit intellectuele eigendom’, legt Ton van der Reijken uit. ‘Vaak is het meest zichtbare de merknaam. Het is van belang dat je de juiste merknaam kiest voor je bedrijf en deze naam beschermt.’

Om je op weg te helpen geeft Ton van der Reijken tien merkentips:

  1. Kies een onderscheidende naam.

    Bent je op zoek naar een naam voor je bedrijf, product of dienst? Kies er één die blijvend is en waarmee jij je onderscheidt van je concurrenten. Ondernemers willen over het algemeen graag dat hun merknaam direct duidelijk maakt waar hun bedrijf voor staat. Maar een merk kan volgens de wet alleen een merk zijn als het onderscheidend vermogen heeft.

  2. Een goed gekozen beeld zegt meer dan duizend woorden.

    Ontwikkel een logo dat blijft ‘hangen’ in het geheugen van je potentiële klanten. Denk maar aan de appel die iedereen moeiteloos associeert met het merk Apple® of aan de sportschoen met drie strepen, die iedereen herkent als het merk Adidas®. Vergeet daarom niet ook je logo te registreren als beeldmerk. Want juist een logo heeft al heel snel onderscheidend vermogen. DomainMasters beschikt ook over een grafische afdeling die je hierbij graag van dienst is.

  3. Over de grens ? Controleer de betekenis van je merk in je exportlanden.

    Wilt je gaan exporteren, dan is het verstandig om rekening te houden met mogelijke taal- en cultuurverschillen. Want als je merk in de taal van het exportland een andere, misschien wel negatieve betekenis heeft, kan dat vervelende gevolgen hebben voor je afzet. Er zijn tal van voorbeelden van zulke marketingmissers. Een voorbeeld is Nescafé®, dat in het Portugees ‘geen koffie’ betekent.

  4. Controleer of je bedrijfsnaam al als merk is geregistreerd.

    Is je bedrijfsnaam al door een ander als merk geregistreerd, dan zou je met de houder (eigenaar) in conflict kunnen raken. Controleer daarom of je naam nog vrij is, voordat je de naam gaat gebruiken. Je kunt hiervoor contact opnemen met een merkengemachtigde van DomainMasters.

  5. Controleer of je bedrijfsnaam als domeinnaam is geregistreerd.

    Is dat niet het geval, registreer je bedrijfs- of productnaam dan zo snel mogelijk als domeinnaam, inclusief zoveel mogelijk varianten. Zo zorg je ervoor dat potentiële kopers die je domeinnaam fout intikken toch bij je terechtkomen.

  6. Registreer je bedrijfsnaam als merk.

    Je bedrijfsnaam kan, als je producten of diensten onder deze naam aanbiedt, ook een merk zijn. Het is verstandig om je naam en logo meteen als merk te registreren. Je kunt dan optreden tegen iemand die, misschien zelfs zonder opzet, je naam of logo gebruikt. Wacht je met registreren, dan is een ander je misschien voor en bent jij misschien te laat om tegen het gebruik of misbruik van je merk te kunnen optreden. Na registratie krijg je een officieel registratiebewijs waarmee je stappen kunt ondernemen tegen namaak, piraterij of merkinbreuk.

  7. Zorg dat je je eigen logo rechtenvrij kunt gebruiken.

    Schakel je een bureau en/of grafisch ontwerper in om je logo te laten ontwikkelen, laat dan een akte opstellen waarin staat dat dit bureau de auteursrechten en dus de gebruiksrechten aan je overdraagt. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je voor het gebruik van je eigen logo moet betalen, of dat het bureau jouw logo verkoopt aan een ander.

  8. Gebruik je merk waar en wanneer je kunt.

    Als je een sterk merk wilt opbouwen, moet je het zoveel mogelijk gebruiken. Laat je merknaam en logo daarom consequent terugkomen: op je website, promotiemateriaal, briefpapier, etiketten, enveloppen, producten, visitekaartjes, auto’s, bedrijfspand(en) enzovoort.

  9. Laat weten dat je merk geregistreerd is.

    Wanneer je je naam als merk registreert, krijgt je een officieel registratiebewijs. Je kunt de buitenwereld dan laten weten dat je merk geregistreerd is door het ® teken te gebruiken. Gebruik het © teken op iedere pagina van je website, in combinatie met uw (bedrijfs)naam en de datum.

  10. Goede raad is goud waard.

    Je merk wordt door DomainMasters geregistreerd bij de officiële instanties. DomainMasters helpt je de beste route voor bescherming uit te stippelen, neemt desgewenst de administratie van je over, beheert je domeinnaam- en merkenportefeuille en adviseert je bij eventuele conflicten met andere merkhouders.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie