Stap 2: Vindbaarheid op producten en diensten

Stap 2: Vindbaarheid op producten en diensten

Redactie Baaz

Vindbaarheid op internet is voor veel bedrijven essentieel, maar hoe zorg je daarvoor? Op Baaz.nl legt Sander Bruinsma van Toomba in drie stappen uit hoe je jouw bedrijf of website hoger in Google's ranglijsten krijgt. Vandaag de tweede stap: 'Vindbaarheid op producten en diensten'.

'Nu je bedrijf goed vindbaar is, moet je ervoor zorgen dat jouw diensten of producten ook goed worden gevonden. Dit is lastiger te realiseren en vergt dus meer inspanning. De vindbaarheid van je website kun je verbeteren met de volgende drie stappen.

Google tools

In het land der blinden is eenoog koning. Weet dus wie je bezoekers zijn, hoe ze op jouw website komen en nog belangrijker, welke zoektermen zij gebruiken.

Bezoekers

Om te achterhalen wie je bezoekers zijn, kun je het beste Google Analytics activeren. Heb je eenmaal Google Analytics geactiveerd, integreer dan direct Google Webmaster Tools. Deze laatste levert naast het aantal bezoekers ook een indruk van hoe vaak jouw website is getoond, op welke positie en welk percentage er uiteindelijk op heeft geklikt.

Heb je eenmaal Google Analytics geactiveerd op je website, dan bouw je een schat aan informatie op, zoals met welke zoektermen de bezoekers op je website zijn gekomen. De belangrijkste vraag die je je moet stellen is: zijn dit de woorden waarop ik gevonden wil worden en waarop mijn (potentiële) klanten zoeken?

Zoektermen

Wil je een indruk krijgen welke zoektermen populair zijn, dan kun je gebruik maken van Google Insights, Google KeyWord Tool en Google Traffic Estimator.

Er zijn drie vragen die je beantwoord moet zien te krijgen met deze tools:

  1. Wat zijn populaire zoektermen voor mijn diensten of producten?
  2. Welke zoektermen leveren het hoogste volume (aantal zoekopdrachten) met de minste concurrentie (indicatie voor de mate van concurrentie op de zoekterm) op?
  3. Welke zoektermen leveren een hoog volume bij een lage concurrentie op?

Heb je eenmaal de zoektermen bepaald die voor jou gunstig zijn, dan kun je naar de volgende stappen: structuur en inhoud.

Structuur

De structuur van een website is belangrijk om twee redenen:

  • Gebruikersvriendelijkheid
  • Indexatie door Google

De vuistregel hier is: is de website gebruikersvriendelijk, dan is deze ook voor Google goed indexeerbaar. De belangrijkste maatstaf voor de gebruikersvriendelijkheid zijn je potentiële bezoekers. Voor hen moet jouw website intuïtief en aantrekkelijk zijn (zie ook stap 3). Wat jouw mening is doet er minder toe. De zoektermen geven je in elk geval een leidraad voor de structuur.

Inhoud

Heb je de structuur staan, dan is het zaak de website van relevante informatie te voorzien. Zorg ervoor dat je je zoektermen in de inhoud verwerkt. Zorg er bovendien voor dat de zoektermen terugkomen in de URL (de link die je boven in je webbrowser ziet staan). Ook voor de inhoud geldt: maak je de inhoud aantrekkelijk voor je bezoekers, dan maak je deze ook aantrekkelijk voor Google. Houd het kort en krachtig! Het AIDA-model (Attention • Interest • Desire • Action) biedt een goede leidraad voor de opbouw van teksten.

Samenwerking met Toomba

Toomba is een landelijk opererend bedrijf dat zich sinds 1997 specialiseert in het ontwikkelen en implementeren van zeer gebruiksvriendelijke webapplicaties. Hierbij werken zij samen met een netwerk van partners om de best mogelijke oplossing voor onze klant te realiseren. Voor Baaz.nl zette Toomba de belangrijkste stappen om je vindbaarheid te verbeteren op een rij. Om je op weg te helpen lanceerde Toomba een webpagina met speciale aanbiedingen voor Baaz-lezers. De pagina bij dit artikel kun je hier vinden.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie