Voordeel op vier wielen

Redactie Baaz
Auto’s zijn voor veel ondernemers heilig. Maar de overheid gaat het je in 2012 er wat je heilige koe betreft niet makkelijker op maken.

Vaak zijn ze flitsend, vaak klassiek, maar belastingtechnisch gezien zijn de bedrijfsauto’s niet meer dan bedrijfsmiddelen die het volgend jaar van het Rijk moeilijker krijgen. Zelfs voor belastingadviseur Erik Jansen uit Nijmegen.

De regeling voor versneld afschrijven loopt per 31 december 2011 af. ‘Dat was eigenlijk een crisismaatregel van de regering uit 2009, om hogere kosten aftrekbaar te maken, ondernemers minder belasting te laten betalen en daarmee het ondernemersklimaat te stimuleren.’

De regeling geldt onder meer voor taxi’s, vracht-, bestel- en zeer zuinige auto’s en is erg succesvol, constateert Erik Jansen. ‘De regeling wordt afgeschaft, omdat de regering er geen budget meer voor wil vrijmaken. Erg jammer, want als je het mij vraagt, is de crisis nog niet voorbij en kunnen ondernemers nog best een extra steun in de rug gebruiken.’

Zakendoen is vooruitkijken en als je nu al weet dat je in 2012 of 2013 een kwalificerende auto nodig hebt, kun je bij de aanschaf van de auto vóór 31 december aanstaande, vijftig procent van de aanschafprijs willekeurig afschrijven ten laste van het fiscale resultaat over het jaar 2011.

De auto moet uiterlijk 1 januari 2014 in gebruik zijn genomen. Voor auto’s bestemd voor beroepsvervoer blijft kleinschaligheidsinvesteringsaftrek mogelijk. Wie vanaf 2012 koopt, kan slechts twintig procent van de aanschafwaarde van de auto afschrijven.

Bij dure middelen als een bedrijfswagen spreek je al snel over grote bedragen. De regeling tijdelijke willekeurige afschrijving geldt onder meer ook nog tot einde van dit jaar voor een commanditaire deelname in een zeeschip.

Zuinige leaseauto

Een volgens Jansen ‘zeer ingewikkelde regeling’ is die voor de zeer zuinige leaseauto. Wanneer uiterlijk op 31 december 2013 het kenteken van een nieuwe leaseauto op naam van de berijder wordt gesteld en de auto heeft een CO2-uitstoot van maximaal vijftig gram per kilometer, dan hoeft de bestuurder gedurende vijf jaar niets bij te tellen.

Alleen volledig elektrische auto’s met/ zonder range extender voldoen aan de criteria. Wanneer deze auto’s in 2014 of 2015 worden aangeschaft, geldt een bijtellingspercentage van zeven procent van de catalogusprijs van de auto.

De categorie leaseauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer behouden ook volgend jaar hun voordelen; bij de aanschaf is geen BPM en geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Wanneer meer dan 500 kilometer privé wordt gereden met deze categorie leaseauto’s ‘is de berijder een bijtelling’ van 14 procent van de cataloguswaarde verschuldigd.

Administratieve lastenvermindering

Jansen: ‘Door een gerechtelijke uitspraak in juni dit jaar hebben we halverwege dit jaar ook een wijziging gezien in de btw-wetgeving over de hoogte van de btw-correctie ter zake van het privégebruik met de auto van de zaak. Voor het eerste halfjaar van 2011 geldt het oude regime, maar daarna gelden woon-werkverkeerkilometers voor zowel de btw als privé. Goedgekeurd is dat de ondernemer mag volstaan met een btw-correctie op jaarbasis van 2,7 procent van de catalogusprijs, inclusief BPM en btw, van de auto. De auto mag dan zuiver voor het bedrijf worden gebruikt; ritjes van werknemers op en neer naar huis zijn dus uit den boze.’

Wie op basis van een kilometeradministratie kan aantonen dat het werkelijk privégebruik lager is, kan voor het gehele jaar op deze basis de btw-correctie berekenen. In de laatste btw-aangifte van 2011 moet je zowel de oude, verplichte rittenadministratieregeling voeren (tot 1 juli) als de nieuwe aangepaste regeling gebruiken.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie