SnappCar: Ondernemen in de peer-2-peermarkt
SnappCar: Victor van Tol

SnappCar: Ondernemen in de peer-2-peermarkt

Redactie Baaz

Consumenten houden ervan om onderling producten en diensten uit te lenen of te verkopen. Niet voor niets is Marktplaats zo populair. Zo’n platform is gemakkelijk opgezet, maar wat doe je als je ook de betalingen wilt regelen?

Peer-to-peer, dat is de term waarmee de onderlinge verkoop door consumenten wordt aangeduid. Marktplaats is daar een goed voorbeeld van; mensen kopen allerhande spullen die ze op het online platform vinden. De betalingen regelen ze vervolgens zelf, door te bellen, te mailen of af te spreken. Dat blijkt te werken, maar wat als je als ondernemer de consumenten in het héle koop- en verkoopproces wilt begeleiden en dus niet, zoals Marktplaats, ze alleen met elkaar in contact wilt brengen?

Dat je ook wilt bemiddelen in dit betalingsverkeer tussen consumenten, is geen onlogische gedachte. De peer-to-peer-markt wint aan populariteit waardoor het steeds lucratiever wordt om diensten binnen deze branche te verlenen. Dat vond ook SnappCar. Dit bedrijf maakt het voor consumenten mogelijk om hun eigen auto te verhuren aan andere consumenten. Juist omdat het hier over huur gaat en niet over verkoop, is het voor dit bedrijf van groot belang dat het betalingsverkeer niet onderling door de huurder of verhuurder wordt geregeld, zo vertelt bedenker en directeur Victor van Tol.

‘De dienst moet zo betrouwbaar mogelijk zijn. We willen dat de huurder betaalt voordat hij de auto krijgt en de verhuurder pas uitbetalen wanneer hij zijn auto daadwerkelijk heeft verhuurd.’ Het ligt voor de hand te denken dat een bedrijf als SnappCar zelf het geld ophaalt bij de huurder, het bewaart en na de huurperiode uitkeert aan de verhuurder. Maar zo simpel is het niet. Wanneer consumenten onderling verkopen en verhuren, zijn zij namelijk vrijgesteld van inkomstenbelasting en btw. Ze zijn immers geen bedrijf en hebben geen commercieel belang.

Het resultaat is dat ze auto’s onderling veel goedkoper kunnen verhuren dan via een traditioneel verhuurbedrijf. Voor jou als ondernemer ligt dat heel anders. Natuurlijk wil jij wel winst maken als je een platform bouwt waarop consumenten hun diensten en producten aan elkaar kunnen aanbieden. Zo ook SnappCar. Zij wilden enerzijds dat consumenten vrijgesteld bleven van inkomstenbelasting en btw en anderzijds wél het betalingsverkeer uit handen van de huurders en verhuurders houden. De conclusie: de geldstromen konden niet via de boeken van SnappCar lopen.

Er was een derde partij nodig die het betalingsverkeer voor zijn rekening zou nemen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Een dergelijke partij bestond namelijk niet. Wilde je als bedrijf geld ophalen bij een klant, dan waren er genoeg payment serviceproviders die dat voor je wilden regelen. Maar zocht je een partij die dat bedrag vervolgens wilde splitsen en aan verschillende partijen (in het geval van SnappCar de verhuurder, de verzekeraar en een commissie aan SnappCar zelf) wilde uitkeren, dan tastte je in het niet.

Roelant Prins, Chief commercial officer bij payment serviceprovider Adyen, noemt als reden dat het ‘complex is om dit proces volledig te automatiseren en daar ook relevante rapportage bij te leveren.’ Daar komt nog bij dat het sinds de aanslagen van elf september voor providers moeilijk is geworden om uit te betalen aan consumenten. Omdat deze aanslagen werden gefinancieerd via dit soort providers, gelden er nu veel strengere regels. Kortom, betalingsverkeer voor de peer-topeer- markt was een complexe onderneming waar providers zich liever niet aan waagden.

Dat maakte lange tijd niet zoveel uit; tot voor kort was er namelijk weinig behoefte aan dit soort diensten. Er waren nauwelijks bedrijven die zich bezighielden met deze markt dus was er ook weinig noodzaak om een nieuwe en ingewikkelde betalingsmodule te bouwen. Dat veranderde toen SnappCar zijn intrede deed en een dienst introduceerde waarvoor zo’n nieuw betalingsmodel essentieel is. Provider Adyen zag toekomst in een nieuw model en besloot het te bouwen.Samen met aanbieder Docdate zijn zij de eerste Nederlandse partij die een serieuze oplossing biedt voor betalingen op de peer-to-peer markt.

Adyen ontwikkelde een eigen systeem en zorgde voor de nodige bankvergunningen om de betalingen veilig te kunnen regelen. De provider int nu het geld van de huurders van SnappCar, betaalt na de huurperiode de verhuurder uit, draagt een deel af aan de verzekering en maakt een commissie over aan SnappCar. Omdat Adyen het geld via een stichting laat lopen, blijft het onbelast en btw-vrij.

Bestaande technieken aan elkaar knopen

Het betalingsmodel dat SnappCar samen met Adyen bedacht en ontwikkelde is niet het enige innovatieve aspect aan de onderneming. Ook in het verdere beleid is het bedrijf nogal vernieuwend. Zo hebben de oprichters ervoor gekozen het hele verhuurproces automatisch en grotendeels via externe partijen te laten verlopen. ‘Dat levert snelheid en betrouwbaarheid op’, vertelt Victor. ‘Bij SnappCar word je door talloze verschillende partijen in een mum van tijd volledig door de mangel gehaald. Een vernieuwende manier om een betrouwbare dienst te leveren’, zegt Victor. ‘Daar kunnen nieuwkomers op deze jonge markt een hoop van leren.’

De activiteiten die SnappCar verricht zijn op zichzelf niet nieuw. De diensten en technieken waarvan het gebruik maakt evenmin. Maar door deze bezigheden en technieken met elkaar te verbinden, lanceren de mannen van SnappCar een nieuw tijdperk in de peer-to-peer-markt.

Wat doet SnappCar? Veel checkwerk. Wanneer je je als nieuwe huurder aanmeldt, wordt op automatische wijze de geldigheid van je rijbewijs en paspoort gecheckt, evenals je betaalgegevens en je schade- en fraudehistorie. Procedures die elk serieus verhuurbedrijf ook doorloopt gebeuren, anders dan deze traditionele spelers, bij SnappCar volautomatisch en door allerlei verschillende partijen.

Als huurder hoef je dus niet een kopie van je paspoort op te sturen (die stuur je gewoon digitaal toe) en gaan er geen drie dagen overheen voordat die bestudeerd en geaccepteerd dan wel afgewezen is. Dat geldt ook voor de uitgebreide check die je als verhuurder ondergaat. Doordat meerdere partijen tegelijkertijd en op automatische wijze je gegevens checken, ben je binnen een paar minuten ingeschreven en kun je gaan huren of verhuren. Het enige wat niet geautomatiseerd is, is het rijden in de gehuurde auto zelf!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie