Special: starten in het buitenland – Gidsy
Starten in het buitenland: Gidsy

Special: starten in het buitenland – Gidsy

Redactie Baaz

Een onderneming starten is lastig en in een vreemd land al helemaal. Spreek je de taal, ken je de plaatselijke fiscale regels en weet je hoe je een kantoorruimte regelt? Wij lieten verschillende starters aan het woord om van te leren. Vandaag vertelt Edial Dekker over zijn lancering van Gidsy in Berlijn.

Vraag een twintiger met ondernemersambitie naar de perfecte plek om een bedrijf te starten en je krijgt als antwoord: Berlijn. Een bruisende hoofdstad vol mogelijkheden en jonge creatievelingen die je als starter maar wat graag in je netwerk wilt hebben. Dus waarom niet je biezen pakken en de trein naar het oosten nemen? Dat is wat Edial Dekker deed.

Het was 2009 toen Edial in een camper naar Berlijn reed. Hij was net afgestudeerd in Nieuwe Media, was al veel bezig met technologie en streed met allerlei initiatieven op internet voor een ‘open overheid’. De straatstenen van Amsterdam kende hij als geen ander, de inwoners net zo goed. Met een uitgebreid netwerk in zijn broekzak zou een hoofdstedelijk bedrijf beginnen naar eigen zeggen een peulenschil zijn. Hoogste tijd om de koffers te pakken en Berlijn aan te doen.

Grote klanten

‘Ik wilde naar Berlijn om een bedrijf te beginnen, wat voor soort bedrijf wist ik niet. Amsterdam was te veilig. Het zou simpelweg te makkelijk zijn om daar, net als veel van mijn vrienden, aan de slag te gaan. Als je al precies weet voor wie je gaat werken, is er weinig spannends aan.’ En dus vertelde Edial zijn ouders en vrienden dat hij samen met een vriend zijn biezen zou pakken en naar het oosten zou reizen. Dat leverde hem geen tranen en protest op, maar twee metgezellen: zijn broertje en zijn vriend Kamiel. ‘Met zijn vieren vertrokken we met een camper naar Berlijn.’

De jonge ondernemers hadden geen huis - de eerste drie maanden sliepen ze bij vrienden -, maar ze hadden wel een kantoor. ‘Direct de eerste week schreven we ons in als webdesignstudio “Your Neighbours” en gingen we aan de slag. Binnen vier maanden kregen we een grote klant: Universal Music. We hadden al Nederlandse klanten, maar zo’n grote Duitse klant was wel heel tof. Daarna kwamen Nokia en Telecom en besloten we in Berlijn te blijven.’ Edial en zijn team huurden een nieuw kantoorpand en namen verse mensen aan. Na twee jaar waren ze een serieus bedrijf en wilden ze meer. "

Dat is nu een half jaar geleden. Edial en zijn collega’s besloten dat voor klanten werken leuk is, maar dat niet voor klanten werken nóg leuker is. ‘Onze eigen projecten vonden we altijd het leukste. We wilden gewoon heel graag iets zelf doen.’ Dat was het moment waarop de in Berlijn gevestigde jongens op het idee van Gidsy kwamen. Terwijl Kamiel verder ging met zijn eigen projecten, haalde Edial een derde partner binnen, Phil genaamd. ‘We hebben het werk voor onze laatste klant afgemaakt en zijn toen hard aan de slag gegaan om ons concept zo snel mogelijk online te krijgen. Drie maanden nadat we op het idee waren gekomen hadden we een prototype af.’

Nog drie maanden later waren de investeerders binnen en werd Gidsy gelanceerd, eerst in New York en Berlijn, daarna in Amsterdam en sinds januari 2012 in San Francisco en Londen. ‘Vanaf toen is het helemaal gestoord gegaan’, vertelt Edial enthousiast. ‘De laatste maanden zijn een gekkenhuis, de feedback die we krijgen is ontzettend goed.’ Als we op de website kijken zien we inderdaad dat er veel geboekt wordt. Een Technology Dinner dat in Amsterdam wordt aangeboden is binnen een dag uitverkocht. Ondertussen stijgt het aantal evenementen waaraan je deel kunt nemen. Voor Edial en zijn team betekent dat inkomen, Gidsy krijgt immers tien procent servicefee op elke boeking.

Hippe marktplaatsen

Een snelle start, zonder doorgewinterd bedrijfsplan en zonder grote investeringsgelden. Dat is hoe Edial een aantal jaar geleden met twee vrienden en zijn broertje naar Berlijn vertrok. Een vreemde omgeving, waar de jonge ondernemers hun eigen weg konden gaan. En vooral: een stad die niet te duur is om te starten. Voor de jongens heeft de stap naar het buitenland gewerkt; Gidsy wordt steeds bekender en de omzet groter. Nu het concept in de eerste grote steden gelanceerd is, is het tijd om nieuwe landen aan te boren. ‘We willen natuurlijk overal in de wereld aanwezig zijn. Het zou toch fantastisch zijn als je gewoon je telefoon uit je zak haalt om te kijken wat er in de buurt te doen is?’ Dat is het doel en dat doel gaat bereikt worden vanuit het kantoor in Berlijn, met een mannetje in elke stad om de evenementen in de gaten te houden. ‘Over vijf jaar willen we een grote marktplaats zijn waar de hele wereld te vinden is.’

Voorlopig bestaat er nog geen vergelijkbaar concept; Edial heeft op dit moment weinig concurrentie. ‘Ik verwacht wel dat er een harde concurrentiestrijd gaat komen. Marktplaatsen zijn hip en initiatieven als dit of bijvoorbeeld Etsy.com, lopen goed.’ Is de oprichter bang om de strijd aan te gaan? ‘Absoluut niet. Ik vind het tof dat er meerdere partijen op deze markt actief gaan zijn. En de concurrentie maakt het alleen maar spannend.'

Waarom Berlijn?

Voordelen:

  • In een vreemde omgeving konden we onze eigen weg gaan.
  • Berlijn is heel goedkoop, je kunt makkelijk starten.

Nadelen:

  • In een stad waar je goedkoop kunt starten, hebben mensen vaak ook weinig geld. Ons voordeel was dat we niet afhankelijk waren van Duitse klanten; als internetbureau deden we veel voor Nederlandse bedrijven die wel geld hebben om ons te betalen. 
  • Er is heel veel concurrentie in Berlijn. Als je afhankelijk bent van uitsluitend lokale klanten, is het echt heel hard werken.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie