Vijftien jaar Vevida, maar nog altijd bij de tijd

Vijftien jaar Vevida, maar nog altijd bij de tijd

Redactie Baaz

Vijftien jaar geleden begonnen als jongensdroom, nu een professioneel webhoster met 35.000 klanten en een kantoor in Nederland en België. Dát is reden voor een feestje. Bij het jarige Vevida kijken ze niet alleen terug in de tijd. De blik is vooral naar voren gericht. We spraken over verleden, heden én toekomst met Erik Logtenberg, CEO van Vevida.

De oorsprong van Vevida ligt bij een groepje studenten dat het leuk leek om eens wat met internet te gaan doen’, begint Erik als we hem vragen naar de oorsprong van Vevida uit Groningen. ‘Internet was nieuw. Niemand wist wat je ermee kon, wat de werkelijke potentie ervan was. Wij geloofden er in, vonden ook dat we er iets mee moesten doen. Er lag een kans voor het oprapen en dit was het moment. Alleen wat? Dat was nog de vraag. Jan Vlastuin, de grondlegger van Vevida, krijgt zijn geniale ingeving tijdens de presentatie van Windows 2000 op de Cebit 2000 beurs in het Duitse Hannover. Hij ontwikkelde een eigen webhostingplatform voor Windows. Zo hebben wij meegewerkt aan de ontwikkeling van internet.’

Automatisering

Het automatiseren van de eigen administratieve processen is de tweede pijler waarop het succes van Vevida leunt. “Destijds kon je je nog nergens online inschrijven. Alles ging per post en fax”, herinnert hij zich. “Zo kon het wel tot een maand duren voordat een domeinnaam daadwerkelijk was geregistreerd. Wij waren een van de eersten die het hele proces via internet liet verlopen. Zo konden wij pakketten voor 80 gulden aanbieden, honderd gulden goedkoper dan bij de goedkoopste concurrent, en dezelfde dag nog opleveren.”

Professionalisering

Vevida bleef groeien. Dus werd het tijd om het ‘jonge honden’-imago in te ruilen voor een professioneler uitstraling. Jan Vlastuin, een van de pioniers achter Vevida, besefte dat hij wat meer afstand moest nemen om de vertaalslag naar een professioneel bedrijf te kunnen maken. Zodoende werd Erik Logtenberg aangetrokken. ‘Het is echter niet iedereen gegeven die omslag te maken. Het doet ook pijn om afscheid te nemen van een bedrijf waar het gewoon heel gezellig is om met elkaar bier te drinken en met z’n allen een wat ‘cowboy-achtig’ bedrijf te runnen. Veel bedrijven zijn bang hun identiteit te verliezen. Wij zijn er juist in geslaagd om van professionaliteit onze nieuwe identiteit te maken. Dat is toch wel een van de redenen waarom we nu nog steeds overeind staan’, vertelt Erik. ‘Gelukkig zijn er nog steeds mensen uit de begindagen werkzaam bij Vevida. Het is mooi om te constateren dat het doorvoeren van professionalisering ook kan met behoud van personeel. Natuurlijk hebben we nieuwe mensen aangetrokken, maar de nieuwe koers sloot evengoed aan bij de mensen die al bij Vevida werkten. Om die reden werken veel werknemers hier al vijf jaar of langer.’

Pionieren

Hoe lukt het Vevida om zijn pioniersrol vast te houden en tegelijkertijd open te staan voor vragen van klanten? Erik: ‘Het één sluit het ander niet uit. Onze roots liggen in het pionieren. We waren een van de eerste in Nederland die domeinnaamregistratie en webhosting volledig geautomatiseerd aanboden. Daarnaast zijn we gewoon blijven inspelen op de wens van onze klanten. We zien bijvoorbeeld steeds vaker vragen die voorheen niet speelden en waar wij iets in kunnen betekenen. Dus introduceren wij een nieuwe dienst om tegemoet te komen aan de wens van de klant, en tegelijkertijd om iets nieuws doen.’

Open-Xchange

Een van de nieuwe diensten die Vevida aanbiedt, is Open-Xchange. We vroegen Erik hoe dit zo tot stand is gekomen. ‘We merkten dat veel van onze klanten hun e-mail lazen via webmail, online dus. En dat ze hier meer mee wilden’, vertelt hij. ‘Ze wilden hun agenda’s bijhouden, mobiele synchronisatie, dat soort features. Die opties zaten echter niet in de webmail die wij destijds hadden. Dus toen zijn we op zoek gegaan naar een betere oplossing. Die vonden we uiteindelijk in Open-Xchange. Zo zie je maar dat wanneer je naar je klanten luistert en daarop inspeelt je van toegevoegde waarde kunt zijn.’ Opnieuw weer dat stukje pionieren, want Vevida kijkt bij het aanbieden van nieuwe diensten altijd naar de toekomst.

Erik: ‘Je zou kunnen zeggen dat Open-Xchange een vreemde eend in de bijt is vergeleken met onze bestaande diensten. Echter, onze visie op hosting is dat je steeds meer diensten online moet gaan aanbieden en dat je steeds minder relevantie haalt uit bijvoorbeeld klassieke webhosting. Uiteraard blijft hosting bestaan, en dat is goed, maar de ontwikkelingen staan niet stil. Voorheen bood je als hostingpartij een e-mailadres aan waarin de bedrijfsnaam terugkwam. Dit stond stukken professioneler dan bijvoorbeeld een Hotmailadres. Die tijd ligt achter ons. We hoeven de mensen daarvan niet meer te overtuigen. Zij hebben nu geavanceerdere vragen. Onze klanten hebben steeds meer en specifiekere wensen en wij springen daar graag op in. Zo komt nu de vraag vanuit de klant: “Kan ik mijn agenda, mijn online back-up et cetera ook vanuit mijn eigen domeinnaam beheren?”. Wij bieden die features nu aan en dat onderscheidt ons van de anderen. Nu kun je jouw eigen gegevens en die van jouw klanten beheren in een eigen omgeving. Dit komt ook de privacy ten goede, in tegenstelling tot gratis diensten als Gmail.’

Betaalbaar gemak

Een breed productportfolio met diverse online toepassingen is niet nieuw, Microsoft was hier al redelijk ver in met haar Hosted Exchange-service. Wat maakt Open-Xchange dan zo aantrekkelijk? ‘De service van Microsoft is redelijk duur’, vertelt Erik. ‘Vevida richt zich vooral op zzp’ers en het mkb, om een dergelijke online collaboration-service voor hen beschikbaar te maken. Ons model is pay-as-you-go, waarmee je per account betaalt. Dat maakt Open-Xchange voor iedereen betaalbaar. We willen de service ook gaan uitbreiden. Bijvoorbeeld met een tekstverwerker waarmee je real-time kunt samenwerken aan één document. En weer in je eigen omgeving natuurlijk. Je blijft dus eigen baas over je gegevens. We hopen dit in 2014 te kunnen lanceren.’

Vevida Academy

Onlangs heeft Vevida de eerste Vevida Academy gehouden. ‘Doel van onze Academy is om onze klanten tegen een aantrekkelijk tarief interessante workshops aan te bieden. Ook dit is weer gericht op zzp’ers en het mkb. Die hebben gewoon niet het geld voor dure en lange cursusdagen. Wij organiseren daarom kortere bijeenkomsten waar men elkaar kan ontmoeten en ook nog wat leert. Onlangs was de eerste bijeenkomst in Houten. Het onderwerp was vooral SEO en de koppeling met social media. Een zeer leuke en leerzame dag, en ook zeer betaalbaar. Daarbij was de opkomst erg goed. Daarnaast zijn we bezig met het opzetten van de Kennisbank, onze online bibliotheek, waar we al onze kennis delen met onze klanten. We gaan daarnaast kijken of korte ‘how to’-video’s ook aanslaan bij onze klanten. Dit valt ook onder de Vevida Academy. We blijven trouwens ook gewoon offline conferenties organiseren.’

Toekomst

Wat staat er verder op stapel voor Vevida? Als je vijftien jaar bestaat, heb je tenslotte wat te vieren en dat kun je niet zomaar voorbij laten gaan. Erik: ‘We houden dit jaar drie acties: Like + Share & Win, Bestel & Win en Just Win. Op die manier geven we vijftien geweldige luchtbelevenissen weg, zowel aan nieuwe als bestaande klanten. Denk daarbij aan vliegles in een Cessna of een helikopter. Daarnaast geven we dit jubileumjaar elke maand vijftien kleine prijzen weg, vaak gericht op ondernemers. Uiteraard zijn onze zaken ook gewoon belangrijk. We gaan met Vevida nadrukkelijk inzetten op de cloud, en Open- Xchange is hier een eerste aanzet toe. Verwacht dus een groei in het aanbod van onze online diensten. Daarnaast introduceren wij nog dit jaar onze Virtual Private Server- oplossing. Hiermee komen we tegemoet aan de wens van klanten die meer willen dan shared hosting, maar voor wie een eigen server net een stapje te ver is.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie