‘Ondernemers laten geld liggen’

‘Ondernemers laten geld liggen’

Redactie Baaz
Ondernemers laten geld liggen door niet op hun onbetaalde rekeningen te letten. Charles Staats, directeur van DAS, weet wat hier aan te doen is.

De kans is groot dat je bij de naam DAS in eerste instantie aan rechtsbijstandverzekeringen denkt. Niet zo gek, want de marktleider is al 51 jaar succesvol in het leveren van deze diensten voor consumenten en bedrijven. Zo'n tien jaar geleden besloot het bedrijf zich te oriënteren op een nieuwe markt die bij de bestaande dienstverlening aansloot. Charles Staats, directeur bij DAS: 'We zagen dat de geschillen die ondernemers met een andere ondernemer, de gemeente of een consument hadden vaak wel werden opgelost, maar dat de rekening uiteindelijk niet betaald werd. Wij moesten onze klanten dan naar een extern incassobureau verwijzen. Toen we zagen dat er geen A-merkleveranciers waren die kwalitatieve incassodiensten voor mkb'ers verzorgden, besloten we daar zelf mee aan de slag te gaan.' In eerste instantie kon je bij DAS terecht voor het eerste deel van het incassoproces: herinneringsfacturen en aanmaningen. 'Pas als het tot de rechter kwam, schakelden we een externe deurwaarder in', vertelt Charles. 'Omdat de markt van deurwaarders versnipperd en verspreid was, zette we in 2006 zelf een organisatie op waarmee we het hele incassoproces kunnen verzorgen. Dat deden we door te participeren in goede bedrijven. Op dit moment hebben we dertienhonderd specialisten aan ons gebonden, bestaande uit de beste incassobureaus en deurwaarders in de markt.

Kredietwaardigheidstoets

De creditmanagementorganisatie van DAS doet meer dan incasseren alleen. 'We willen betaalproblemen op voorhand al voorkomen’, verklaart Charles. Want hoewel mensen dikwijls denken dat de schuld van onbetaalde rekeningen bij de klant liggen, is er veel wat ondernemers zelf kunnen doen om problemen te voorkomen. 'Allereerst is het van groot belang dat je, nog voordat je een opdracht accepteert, de klant met wie je in zee wilt gaan toetst op zijn of haar kredietwaardigheid. Ondernemers kunnen bij ons voor zo'n toets terecht. We kijken dan of de potentiële klant betaalachterstanden heeft, tegen een faillissement aanloopt of zelfs in de schuldsanering zit. Het resultaat komt in de vorm van een score aan de hand waarvan de ondernemer kan bepalen of hij zaken gaat doen met deze partij, de klant weigert of de opdracht alleen onder aanvullende voorwaarden (denk aan vooruitbetaling) aanneemt.'

De grootste denkfouten

Je bent geen ondernemer geworden om de hele dag met de boekhouding bezig te zijn, dat weten ze bij DAS ook. Toch raadt Charles met klem aan de zaken aan de voorkant goed te regelen. De gevolgen van oplopende betaalachterstanden kunnen immers enorm zijn en soms zelfs het faillissement van je bedrijf betekenen. DAS helpt je als ondernemer bij het opzetten en handhaven van goede contracten en betaalregelingen en heeft altijd medewerkers klaar staan die je telefonisch of op afspraak kunnen bijstaan. Wat zijn nu de grootste denkfouten die Charles tegenkomt in de praktijk en op welk punt kun je als ondernemer het beste als eerste actie ondernemen? Charles: 'Ondernemers zijn veel te snel geneigd er blind op te vertrouwen dat het wel goed komt met die factuur. Ze nemen opdrachten aan zonder eerst te checken of zo'n opdrachtgever wel in staat is om straks de rekening te betalen. Een potentiële klant moet je altijd toetsen, ook al ken je hem je hele leven. De kosten daarvoor zijn zo goed als nihil en het risico dat je loopt als je het niet doet, enorm. Is de opdracht eenmaal een feit, dan zie je – bijvoorbeeld in de bouw of bij hoveniers – dat er geen duidelijke afspraken worden gemaakt. Veel opdrachten worden zelfs alleen mondeling overeengekomen en maken beide partijen geen afspraken over wat het tarief is voor onverwachte bijkomende werkzaamheden. Dat leidt tot discussie achteraf', concludeert Charles. 'Mocht je er niet uitkomen en je geld niet ontvangen, dan heb je zonder schriftelijke afspraken ook bij de rechter geen poot om op te staan.' Tot slot benadrukt Charles dat je tijdig je factuur moet versturen en weet wat je moet doen als de klant niet betaalt. 'Ga niet maanden wachten, maar zit er bovenop. Het is jouw geld waar je hard voor hebt gewerkt!'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie