Netwerken, hoe pak ik dit aan?
Hoe word ik beter in netwerken?

Netwerken, hoe pak ik dit aan?

Redactie Baaz
Netwerken is belangrijk, want bij iedere ondernemer vertrekken bestaande klanten. Hoe haal je nieuwe klanten binnen? En hoe pak je netwerken nou het beste aan? Maarten Colijn, mede-eigenaar van Professional Capital, geeft een aantal tips.

Netwerkevents en netwerkborrels zijn volgens Maarten goed om naartoe te gaan. Er zit veel kwaliteitsverschil in de events, dus het is belangrijk dat je van tevoren kijkt of je doelgroep er rondloopt. ‘Zoek uit welke events en borrels interessant voor je zijn en welke niet. Sommige ondernemers gaan naar ieder evenement en weten niet precies welke mensen er rondlopen en of ze er iets aan hebben. Als je weet wat voor event het is en wie er komen, dan weet je waar je aan toe bent. Vraag van tevoren bijvoorbeeld informatie of een gastenlijst op bij de organisatoren van een evenement. Zo kun je veel beter selecteren. Het is een belangrijke eerste stap’, legt Maarten uit.

Als je weet welke evenementen interessant voor je zijn, dan moet je doelen voor jezelf stellen. ‘Je doelen halen is ook je gezin redden’, zegt Maarten lachend. ‘Heel veel ondernemers mogen van de partner al niet zo vaak naar netwerkevents, want dan wordt hij of zij boos, omdat ze dan te weinig bij het gezin zijn. Als je concreet doelen stelt, bijvoorbeeld: ik wil vier potentiële klanten spreken, vier nieuwe inzichten opdoen en vier bestaande klanten spreken, dan weet je waarvoor je gaat. Als je die doelen gehaald hebt, dan kun je eerder naar huis en dat is weer goed voor het thuisfront. Zo werk je efficiënt en het geeft jezelf ook meer voldoening.’

Goed voorbereiden

Je hebt je doelen gesteld, dus nu moet je actie ondernemen. Daarbij geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Bedenk een of twee vragen om in gesprek te komen met iemand. ‘Veel mensen komen niet verder dan: “Heb je het kunnen vinden?” of “Vond je het goed?” Dit zijn gesloten vragen en waarschijnlijk komt er geen gesprek van. Je kunt beter vragen: “Leuk dat je hier bent, wat is de reden dat je hier naartoe bent gekomen?” Met open vragen krijg je iemand aan het praten.’ Volgens Maarten is het slim om van tevoren een paar openingsvragen te oefenen en die consequent toe te passen. ‘De enige fout die je kunt maken, is dat je niet veel mensen aanspreekt.’

Een andere tip die Maarten geeft: ‘Bereid ook een of twee zinnen voor waarin je duidelijk uitlegt wat je doet. Je eerste zin over je (eigen) bedrijf is heel belangrijk. Je moet iemand triggeren. Zorg ervoor dat je kort en duidelijk vertelt waar je voor staat, want mensen moeten het onthouden. Velen doen het of te algemeen “Wij leveren kwaliteit” of vertellen een verhaal van twintig zinnen dat niemand kan onthouden. Let daar goed op.’

Ongemakkelijk

‘De meeste mensen voelen zich ongemakkelijk bij netwerken’, weet Maarten. ‘Sommigen denken dat ze niet in een kring mogen inbreken of ze weten niet hoe ze zich voor moeten stellen, een gesprek moeten beëindigen of hoe ze grote ondernemers aanspreken.’ Als je niet gestoord wilt worden door anderen, dan ga je niet naar een netwerkborrel, vindt Maarten. ‘Iedereen komt met hetzelfde doel: mensen ontmoeten. Dus eigenlijk is alles geoorloofd. Je kunt gewoon inbreken in een kring en op die ene belangrijke ondernemer afstappen. Je wilt graag iemand spreken en nieuwe klanten binnenhalen, ga er dan ook voor.’

Nog enkele tips van Maarten:

  • Als je een visitekaartje krijgt, schrijf op de achterkant kort op wat diegene heeft verteld. Zo kun je iedereen beter uit elkaar houden. Neem daarom altijd een pen mee.
  • Voeg iemand meteen tijdens een netwerkevent toe op LinkedIn.
  • Heb schijt aan alles. Denk niet steeds: “Ben ik wel interessant genoeg?” of “Ik durf die persoon niet aan te spreken”. Als je je doelen hebt gehaald, kun je ook weer naar huis en heb je een voldaan gevoel. Niet bang zijn, gewoon doen!
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie