De succesfactoren voor BabyPlanet via social media

De succesfactoren voor BabyPlanet via social media

Redactie Baaz
Met 5 fysieke winkels in het noordelijke gedeelte van ons land, maakte BabyPlanet enige tijd geleden de stap om social media in hun marketingmix te integreren. Een logische stap vindt online marketeer Marleen van Wieren. Wij spraken ronduit met Marleen over haar online successen voor BabyPlanet en welke rol Facebook hierin heeft gehad.

De retail heeft door de afgelopen crisis een behoorlijke klap gekregen waarop Marleen inhaakt dat het van belang is om mee te gaan in de behoefte van je klanten. 'Toen ik 10 jaar geleden afstudeerde aan de opleiding communicatie, was er helemaal geen sprake van social media.' In 2010 nam ze het initiatief om een bedrijfspagina voor BabyPlanet aan te maken op Facebook, omdat ze merkte dat de doelgroep veelvuldig op Facebook actief is. 'Het blijde nieuws van dames die in verwachting zijn, wordt graag gedeeld met vrienden die men op Facebook heeft en dit is nu juist de doelgroep die we willen aanspreken.'

Strategie op social media

Marleen wil graag dat haar doelgroep door BabyPlanet aan de hand genomen wordt tijdens een zwangerschap waarin alles nieuw en exceptioneel is. Daarvoor leent social media zich en is Babyplanet op verschillende social media platformen actief. Zo heeft Marleen gekozen om actief te zijn op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Op elk platform communiceert het bedrijf vanuit een andere rol met haar volgers. Op Instagram wordt elke volger geadviseerd door Marleen. Haar persoonlijke account is in de headertekst zichtbaar.

Op Pinterest geeft BabyPlanet stijladvies als het gaat om de inrichting van bijvoorbeeld de babykamer. Via Twitter laat BabyPlanet vrijwel dezelfde content zien als op Facebook, maar ontvangt de babywinkel veel minder response. Op Facebook liggen de meeste mogelijkheden vindt Marleen. 'Als marketeer word je platgebeld door bureaus die je graag van dienst zijn op het gebied van online marketing, maar je moet een keuze maken welke investering het waard is en dat is voor mij de software Fanbooster waarmee ik alle marketingactiviteiten op dit platform zelf kan uitvoeren.'

Wat vele marketeers zullen herkennen in het verhaal van Marleen is dat er bij de start van het zakelijk inzetten van social media eerst het één en ander moet worden getest. Tegenwoordig werken verscheidene bedrijven met KPI’s (Key performance indicators) voor social media, maar Marleen werkt niet met harde KPI’s. ‘Toen we begonnen met Facebook, postten we slechts alleen berichten op de bedrijfspagina’, lacht ze. ‘Tegenwoordig geven we de pagina een professioneel tintje door apps, ook wel tabs genoemd, te lanceren als landingspagina, te adverteren en zorgvuldig alle content te monitoren.’ Ook trends en virals worden door Marleen nauwlettend in de gaten gehouden om te leren van anderen en er wordt gefilterd op online gesprekken over BabyPlanet, zodat zowel positieve als negatieve feedback wordt ‘gehoord’.

Entertainment

Innovatie en entertainment zijn begrippen op Facebook, die Marleen maar al te goed kent. Ze geeft hier invulling aan door apps te lanceren op Facebook. ‘Ik vermaak mijn fans en verbind ze met BabyPlanet door geregeld opzienbarende acties te lanceren via een Facebook app. Om online en offline met elkaar te verbinden, worden de acties altijd gepromoot door het personeel in de winkels van BabyPlanet. Bedrukte flyers over de actie worden bevestigd aan de kassabon bij aankopen en bezoekers in de winkel worden persoonlijk door werknemers geattendeerd op onze Facebook actie.’ Marleen hoort vaak van de store managers dat er gesproken wordt in de winkels over de Facebook acties en daarmee is haar doel bereikt.

Adverteren

Om online traffic te generen naar de Facebook app, het bereik per post te vergroten en heel doelgericht te targetten, adverteert Marleen op Facebook. ‘Zwangere vrouwen of vrouwen die net moeder zijn geworden in Noord-Nederland is een hele specifieke doelgroep die ik graag wil aanspreken.’ Zelf gebruikt Marleen de software Fanbooster ook om op postcodegebied advertenties te richten, A/B-testen te doen, haar eerder bereikte doelgroep nogmaals aan te spreken en look-a-likes te vinden van hen. De A/B-testen geven haar inzicht welke doelgroep voor de meeste conversie zorgt. ‘Ik ben fan van adverteren; Met een laag bedrag is mijn bereik groot’, zegt Marleen opgewekt in ons gesprek. ‘Uit ervaring weet ik dat kersverse moeders ‘s nachts vaak wakker zijn waarop ik mijn laatste reeks advertenties heb gericht. Ik kijk nu al uit naar de resultaten!'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie