Outfittery: Iedere man een personal shopper

Outfittery: Iedere man een personal shopper

Redactie Baaz
De gemiddelde man heeft zelden zin of tijd om te winkelen, maar wil wel graag stijlvol voor de dag komen. De Duitse dames Julia Bösch en Anna Alex wisten daar wel een oplossing voor: in 2012 startten zij met Outfittery. Een online winkelbeleving waarbij de man door zijn eigen stylist wordt begeleid bij het uitkiezen van zijn favoriete outfit en deze vervolgens in een mooie box thuis bezorgd krijgt. Na uitbreidingen naar Zwitserland en Oostenrijk lanceerde Outfittery afgelopen jaar zijn Nederlandse website.

Het is een bekend beeld: de geërgerde man die tijdens een middagje winkelen zuchtend achter zijn vrouw of vriendin aan sloft. Hij ergert zich aan de drukte en inefficiëntie van het winkelen, maar als hij zijn zoektocht online probeert voort te zetten, is er weer teveel keus en geen persoonlijke service. Dat concepten zoals Outfittery, die het gat tussen ‘bakstenen winkels’ en online shops opvullen, goed aanslaan, is dus niet zo verwonderlijk: het bespaart de man van nu een hoop tijd en moeite. Op de website van Outfittery kun je in een paar minuten je profiel bij elkaar klikken. Door je te laten kiezen uit foto's van diverse outfits komt de stylist erachter wat jouw smaak is. Houd je van formeel of informeel, ben je op zoek naar een zakelijke outfit, iets voor in je vrije tijd of misschien iets voor een speciale gelegenheid? Je geeft je prijsklasse en maten op en dan volgt er een telefonisch gesprek met je personal shopper, die twee of drie outfits voor je samenstelt en in een luxe box naar je opstuurt. Je hebt dan veertien dagen de tijd om te beslissen wat je wilt houden en betaalt achteraf. Voor de service van de stylist betaal je niets en je kunt van tevoren aangeven wat je budget is. Zo heb je een overhemd vanaf veertig euro, jeans vanaf vijftig euro, colberts vanaf honderd euro en schoenen vanaf zestig euro.

Traditioneel verdienmodel

Outfittery werkt samen met bekende merken zoals Scotch & Soda, Levi‘s, Tommy Hilfiger, Tiger of Sweden en Marc O‘Polo. Net als een ‘normale’ kledingzaak koopt het bedrijf ieder seizoen zijn collectie in bij deze merken en bieden de stylisten deze vervolgens aan bij de klant. Outfittery biedt de kleding aan tegen dezelfde prijs als een fysieke winkel. Wat dat betreft dus hetzelfde verdienmodel als traditionele modezaken, maar dan zonder winkelkosten en zonder dat de klant fysiek naar de winkel hoeft te komen.

Lokale kennis

Inmiddels is Outfittery een Europees begrip dat in acht landen opereert en meer dan honderdduizend klanten heeft. Na successen in onder meer Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk kan ook de Nederlandse man sinds maart 2014 bij Outfittery bestellen. Peter Gamelkoorn, country manager van Outfittery Nederland, vertelt daarover: ‘De Nederlandse markt is vergelijkbaar met die van Duitsland, hoewel er altijd wel verschillen zijn. Zo is de Nederlandse man meer geneigd te experimenteren met zijn kleding, hij durft meer risico te nemen. Daarom werken we ook met een team van Nederlandse stylisten, zij stellen een box samen die zo goed mogelijk aansluit bij de klant. Op het hoofdkantoor in Berlijn zijn nu veertien Nederlandstalige stylisten in dienst. Zij hebben elk hun eigen expertise en doen hun best de smaak van hun klant zo goed mogelijk aan te voelen.’

Concurrentie

Outfittery is niet het enige bedrijf dat dit concept aanbiedt, op welke manier onderscheiden ze zich dan? Peter: ‘We hebben meer merken dan de concurrenten en bieden binnen de merken ook meer keus en een breder scala aan maten aan. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om de kleding twee weken thuis te proberen, terwijl dat bij andere vaak maar een week is. Maar we proberen ons vooral te onderscheiden op het gebied van service: we sturen bijvoorbeeld een biertje mee of de klant krijgt een paar sokken cadeau. Onze stylisten hanteren ook een persoonlijke benadering, waardoor ze een goed advies kunnen geven.’

Social media

Om deze persoonlijke benadering te kunnen bewerkstelligen, maakt Outfittery graag gebruik van social media. Hun Nederlandse Facebookpagina heeft bijna veertigduizend fans. Social media zijn voor het bedrijf niet alleen een tool om meer naamsbekendheid te krijgen en nieuwe klanten te werven, het is ook een manier om de inhoud van de box beter op de klant af te stemmen. Als klant kun je bij het invullen van je profiel op de Outfittery-website een koppeling maken met je Facebookprofiel. Je stylist kan je dan op Facebook toevoegen en de gegevens en foto's die ze daar vindt gebruiken om een nog beter advies te kunnen geven.

Personal shopper

Het is de bedoeling dat de stylist en klant een persoonlijke band opbouwen, zodat je echt je eigen personal shopper hebt. Als klant blijf je dan ook altijd bij dezelfde stylist. Peter: ‘Afgelopen week sprak ik nog een klant die enthousiast was over zijn styliste. Tijdens zijn eerste telefoongesprek met Outfittery had hij weinig tijd, omdat zijn zoontje moest afzwemmen. Hij belde de week erna terug en toen vroeg zijn styliste of zijn zoontje het zwemdiploma had gehaald. Dat zijn van die kleine dingen die voor de klant heel fijn zijn.’ Naast gemak en efficiëntie is een persoonlijke binding voor de klant dus ook een belangrijke motivatie om bij Outfittery te bestellen. ‘En natuurlijk ook trots. Dat je op een verjaardag een complimentje krijgt over je kleding en dat je dan kunt zeggen: “Dat heeft Laura, mijn persoonlijke styliste uit Berlijn, voor me geregeld.”'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie