De juiste verzekering kiezen? Kijk eerst naar je bedrijfsrisico’s!

De juiste verzekering kiezen? Kijk eerst naar je bedrijfsrisico’s!

Redactie Baaz
Ondernemers die overwegen over te stappen naar een nieuwe verzekeraar doen er goed aan om hun bedrijfsrisico’s eens goed onder de loep te nemen. Lang niet alle risico’s zijn op te vangen met een verzekering, weet ook Hans Brankaert, risicodeskundige bij Interpolis.

Hans komt dagelijks over de vloer bij bedrijven en ziet daar risico’s die prima te ondervangen zijn door een goed beleid op te stellen. ‘Kijk bijvoorbeeld eens naar de afspraken die je hebt gemaakt met leveranciers en klanten. Er komen dan vaak allerlei zaken boven tafel waar geen duidelijke afspraken over zijn. Wie betaalt er voor transport en wanneer gaat het risico over naar de andere partij? Zorg dat er goede afspraken zijn, zo kom je nooit voor verrassingen te staan.’ Hans krijgt echter vaak de tegenwerping te horen dat leveringsvoorwaarden zonder pardon van tafel worden geveegd bij een onderhandeling. Toch is het volgens hem slim deze voorwaarden aan te houden.

Maak afspraken

‘Veel ondernemers zien het nut niet in van leveringsvoorwaarden, terwijl dat er wel degelijk is. Als je ze helemaal niet hanteert en er ontstaat een juridisch conflict, zal de rechter je er altijd op wijzen dat er geen goede afspraken zijn gemaakt. Er zitten ook spelregels verbonden aan de manier waarop je deze voorwaarden moet overhandigen. Dat lijkt misschien achterhaald, maar dat is niet zo. Een advocaat kan je van goede tips voorzien hoe je jouw leveringsvoorwaarden aan kunt laten sluiten op het bedrijfsproces.’ Het maken van goede afspraken is volgens Hans misschien wel het meest onderschatte bedrijfsrisico. ‘Je moet echt weten waarvoor je tekent, in welke situatie ook.’ Dat gaat net zo goed op voor afspraken met personeel. ‘Het ontbreken van overeenkomsten, of onduidelijke afspraken gemaakt op de achterkant van een sigarenkistje, leveren later vaak problemen op. Stel een conceptovereenkomst op en zorg dat mensen die gebruiken’, vertelt Hans. ‘Het kan gaan om hele simpele dingen als bedrijfskleding, drankgebruik op bouwlocaties en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Als je niets met elkaar afspreekt heb je ook niets. Als er niets gebeurt, ben je allemaal vrienden van elkaar. Als het fout gaat moet je echter sterk staan bij de rechter. Dat zijn vaak momenten waar je de frustratie bij een werknemer toe ziet nemen, omdat ze zelf hun zaken niet goed voor elkaar hebben.’

Onverzekerbaar

Ook de moderne techniek brengt risico’s met zich mee, die lang niet altijd goed af te dekken zijn met een verzekering. Denk bijvoorbeeld aan imagoschade. ‘Met name door het gebruik van sociale media is imagoschade steeds belangrijker geworden. Klanten zijn mondiger dan ooit en proberen het onderste uit de kan te halen bij schade, maar ook jouw eigen medewerkers kunnen onbedoeld iets schadelijks op sociale media zetten. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan crisismanagement. Zijn er afspraken binnen jouw onderneming over wie de pers te woord staat bij een calamiteit? Dat kan verschil maken. Allemaal zaken die niet te verzekeren zijn, maar extra schade kunnen beperken.’ En de overige schadeposten? ‘Die kun je uiteraard gewoon verzekeren.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie