Wordt De Pier van Scheveningen weer een succes?
Wordt De Pier van Scheveningen weer een succes?

Wordt De Pier van Scheveningen weer een succes?

Redactie Baaz

Op 15 januari 2013 verklaarde Pier-exploitator Van der Valk De Scheveningse Pier Vastgoed BV failliet. Op 11 oktober 2013 werd De Pier volledig gesloten, wat veel Nederlanders betreurden. Maar er is hoop: in 2014 kochten een joint venture van KondorWessels Vastgoed en investeringsmaatschappij DanZep BV het bouwwerk op. Sinds 18 juli is het Scheveningse icoon weer open. Wordt De Pier opnieuw een succes?

'Ik denk dat De Pier als landmark en als icoon van Den Haag, en misschien zelfs wel van Nederland, een positief beeld oproept', stelt Herman Smit, general manager van De Pier. Toch kreeg De Pier de laatste jaren een negatief beeld. 'Het probleem met het negatieve beeld zit volgens mij voornamelijk in de exploitatie voor de sluiting. Die nam langzaam af. Op de lengte van De Pier waren bijna geen kiosken meer en wat er was, had ook een bepaalde allure die niet bij mensen aansloeg. Daarnaast werd er weinig aan onderhoud gepleegd, dus de uitstraling werd ook steeds minder. De negatieve sfeer is volgens mij dus vooral gebaseerd op de laatste periode voor de sluiting. Wij zijn ervan overtuigd dat De Pier in de huidige staat een hartstikke mooie locatie is waar veel potentieel in zit.' Een van de restaurants die je nu op de vernieuwde Pier kunt bezoeken is Firma Pickles op De Pier, waar Joris Visser medeoprichter van is. Hij is het eens met Herman. 'Het is een gek, mooi bouwwerk waar elke Nederlander wel zijn geschiedenis mee heeft. De één vindt het vreselijk, de ander vindt het mooi, maar er is maar één Pier en iedereen kent 'm.' Firma Pickles op De Pier is een van de restaurants die er bij de opening in juli al zat. 'We waren op zoek naar locaties in Den Haag en omstreken en ik had al eens tegen mijn compagnon Niels gezegd dat het leuk zou zijn om op De Pier wat te doen', vertelt Joris. 'Toen kwam dat gebouw opeens voorbij en dachten we: als we het geroepen hebben en er gaat iets mee gebeuren, dan moeten we het ook maar doen.'

Een project in ontwikkeling

De Pier is misschien weer geopend, maar het is nog lang niet af. 'We zeggen steeds heel nadrukkelijk: "We hebben de deuren geopend, maar dit is nog maar het begin. Er moet nog heel veel gebeuren"', legt Herman uit. 'Op 18 juli openden de deuren naar het bovendek, waarmee het buiten toegankelijk werd en je naar het pannenkoekenrestaurant toe kon. We dachten dat redelijk stil te kunnen doen met een klein persbericht, maar het werd ontzettend groots opgepakt door de pers. Op 10 augustus hebben we het benedendek met alle restaurants geopend. We hebben dat bewust lowprofile gedaan, omdat we een soort testperiode met elkaar aan wilden gaan om te kijken of we nog meer moesten finetunen. In de week van 4 oktober zijn we echt naar buiten getreden met reclame en dat we heel trots zijn op De Pier zoals die er nu staat. Maar er moet nog veel meer gebeuren.' Daar zijn vijf pijlers voor opgezet, vertelt Herman ons. 'Een van de hoofdpijlers is "Alles voor foodies"; het moet een food-walhalla worden. Dat hebben we inmiddels naar een food-boulevard omgedoopt, waar leuke eetconcepten zijn op een kwalitatief goed niveau. De tweede pijler is retail. We willen een mooie combinatie hebben van food en retail, maar het moet wel "fun shopping" zijn. Het moeten winkels zijn die iets anders te bieden hebben, bijvoorbeeld de Celestial Footwear die led-schoenen verkoopt. Kunst en cultuur willen we ook een plaats geven op De Pier. Dit gaan we doen door middel van (tijdelijke) exposities. We zijn met verschillende musea en kunstcollectieven in gesprek om dit te realiseren. Ook komt Action en Adventure terug, we hebben bijvoorbeeld nu al de bungeejump. Op een van de eilanden komt een London Eye-achtig 42 meter doorsnee reuzenrad met afgesloten cabines. In de cabines willen we bijvoorbeeld in de winterperiode diners serveren. Gedurende de winter en de zomer geeft dat een ontzettende impuls aan De Pier zoals die er nu al staat. Als laatste zijn we aan het kijken hoe we educatie kunnen toevoegen. Dit doen we met bepaalde instituten, zoals de ESA.'

Voor De Pier komt er het gehele jaar een programmering. 'De programmering zal op basis van de pijlers ingevuld worden, zodat men op een gegeven moment weet "We gaan naar De Pier, want daar gebeurt altijd wat".' Joris merkt dit nu al. 'In de weekenden komen er veel mensen. Dat is waar we nu in eerste instantie op ingezet hebben. Maar het is natuurlijk wel zo dat De Pier nog verder afgemaakt moet worden. Het zal pas in maart helemaal klaar zijn. Dan verwachten we dat er spannende dingen gaan gebeuren.'

Diverse soorten publiek

De Pier is niet alleen bedoeld voor jongeren of gezinnen, maar voor iedereen. Herman vertelt dat ze zoveel mogelijk doelgroepen willen aantrekken. 'De Pier moet verschillende mensen aantrekken, dat zie je al aan de indeling. Je hebt het eerste deel, wat wij het benedendek en het bovendek noemen, dat is echt het bruisende hart wat we met food-concepten invullen. Op het bovendek zitten ook leuke barretjes, zodat het niet alleen overdekt is, maar dat je in de zomer ook buiten kunt zitten. Daar zitten ontzettend mooie loungeplekken waar we met dj's een aantal middagen organiseren. In het noorden, het Toren-eiland, hebben we het pannenkoekenrestaurant, dat van de ondernemer is die er voorheen ook zat. Hij was heel blij en enthousiast dat we hier ingestapt zijn en is direct teruggekomen. Dat restaurant trekt ook weer een bepaalde doelgroep aan. Het Zuid-eiland is gericht op families. Daar hebben we een grote kinderhoek, veel activiteiten voor kinderen en een leuke en betaalbare brasserie. Met deze drie concepten trek je een breed publiek.'

Is de pier een succes?

Het Scheveningse icoon is alweer een aantal maanden geopend voor het publiek en de eerste reacties zijn positief. Beschouwt Herman dit al als een succes? 'De aandacht en de toestroom die we krijgen is natuurlijk enorm. Het is altijd lastig om te praten over succes, want is dit nu "het succes"? Het is voor ons een succes als wij met alle ondernemers een goede omzet draaien en er een florerende business van maken. Dat gaat op dit moment goed. We zien dat de weekendperiodes goed gaan en dat we van de grote aantallen bezoekers veel mensen weten te verleiden om te blijven en te consumeren.' Waar dat huidige succes vandaan komt, weet Herman wel. 'We zijn met partijen aan de gang gegaan die zelf ook heilig geloven in De Pier. We hebben de concepten die we opstelden aan de hand van een Bidbook uitgezet en daar hebben ontzettend veel partijen op gereageerd. Uit die reacties hebben we negen foodondernemers geselecteerd. Dat selectieproces was toen duidelijk gespitst op: passen het concept en de ondernemer binnen De Pier en de dynamiek die we willen bereiken? We zitten dus met een grote groep ondernemers die er heilig van overtuigd zijn dat we hier weer een succesvolle Pier van kunnen maken.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie