Prima voorjaarscijfers supermarkten
Supermarkten zien omzet stijgen
De supermarktomzet is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen van 8,34 miljard euro (2015) naar 8,58 miljard euro. Dit is een stijging van 2,9 procent. Dat komt echter mede door de vroege paasweken. Als we deze buiten beschouwing laten, dan is de supermarktomzet in het 1e kwartaal van 2016 gestegen met 1,8 procent van 8,34 miljard (2015) naar 8,49 miljard. De omzet per kassabon steeg licht naar 22,34 euro (+0,5 procent) in vergelijking met de eerste 3 maanden van 2015. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter ruim met 2,4 procent.
Pasen scoort
In de maand maart zien we een forse stijging van 6,5 procent in de omzetgroei naar 3,39 miljard euro (3,19 miljard in maart 2015). Dit komt echter mede doordat Pasen dit jaar in de maand maart viel en in 2015 was Pasen in april. De week voor en de week na Pasen zorgen voor circa 95 miljoen euro extra omzet in vergelijking met een gemiddelde week in 2016, blijkt uit cijfers van het GfK.
Klantenkring supermarkten blijven groeien
Grote supermarktformules trekken steeds meer klanten. De consument bezocht in 2015 4,5 verschillende supermarktformules. Albert Heijn heeft de meeste huishoudens (87,3 procent) gevolgd door Lidl (71), Jumbo (67,7), Aldi (56,8) en Plus (28,8).