De vliegende start van chatbot-startup Watermelon

De vliegende start van chatbot-startup Watermelon

Redactie Baaz

De Nederlandse startup Watermelon richt zich op laagdrempelige chatbot-toegang voor het bedrijfsleven. Met succes: sinds de officiële livegang van het nieuwe product in december heeft Watermelon zestig nieuwe klanten verwelkomd.

Onder de klanten zien we onder meer de twintig grote ondernemingen als Randstad Nederland, Timing Uitzendbureau, het UWV en Alphabet Lease alsmede telecomaanbieders, verzekeringsmaatschappijen en sportscholen.

In vijf minuten een chatbot

Het laten ontwikkelen van een chatbot kan snel enkele tienduizenden euro’s kosten. Watermelon biedt als eerste een laagdrempelige toegang tot haar chatbot-platform en biedt haar technologie aan als software-as-a-service (SaaS). Voor een vast bedrag per maand maakt Watermelon het mogelijk om binnen vijf minuten een chatbot actief te krijgen op verschillende online berichtendiensten, zoals Facebook Messenger, Twitter en Telegram.

Daarnaast is er mogelijkheid om gratis een chatapplicatie aan de eigen site toe te voegen. Deze applicatie  - LiveChat genaamd - kan ook uitgerust worden met een chatbot. Watermelon’s LiveChat wordt inmiddels gebruikt door 650 bedrijven.

Chatbots zijn de toekomst

Chatbots zijn de toekomst in klantcommunicatie omdat chatbots op een eenvoudige en efficiënte manier klanten volledig geautomatiseerd te woord kunnen staan en ze te begeleiden bij een digitale aankoop of bestelling. Zo’n 85 procent van de veelgestelde klantvragen (FAQ’s) zijn op deze wijze digitaal af te handelen.

Watermelon’s chatbot-CMS is de eerste ter wereld die bedrijven zelf kunnen inrichten en verbeteren door eenvoudig veel gestelde vragen toe te kunnen voegen. De kunstmatige intelligentie in het platform analyseert de vragen en interpreteert de antwoorden op duizenden verschillende manieren, waardoor de chatbot vanzelf leert de vragen nog beter te begrijpen.

Zaken regelen met simpele chat

'De vraag naar slimme chatbots groeit enorm', aldus Alexander Wijninga, CEO en oprichter van Watermelon (derde op rechts op de foto). 'Dat is niet zo gek, want zij kunnen zorgen voor een perfecte afstemming tussen de klant en het bedrijf. Stel je voor dat je in de toekomst alle dagelijkse zaken makkelijk regelt met een simpele chat, bijvoorbeeld personal training, een verzekering afsluiten, of vragen stellen over de status van je order.'

Watermelon biedt technologie op basis van kunstmatige intelligentie die dat allemaal mogelijk maakt. Alexander: 'Het bijzondere aan ons platform is dat het zo laagdrempelig is voor bedrijven. Ze kunnen er direct zelf mee aan de slag en kunnen de chatbot ook zelf eenvoudig op maat maken en houden voor hun bedrijf. De afhankelijkheid van dure tech-specialisten en lange wachttijden is er met ons platform niet. Ook vraagt ons systeem geen exorbitante investeringen want we werken met een transparant, vast maandbedrag.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie