Het is Black Friday: Nederlander koopt vaker bij Europese webwinkels

Het is Black Friday: Nederlander koopt vaker bij Europese webwinkels

Redactie Baaz
Nederlandse consumenten kochten in de eerste helft van 2017 voor ruim 600 miljoen euro aan producten bij buitenlandse webwinkels binnen de EU.

Dit is een groei van 19 procent ten opzichte van de eerste helft van 2016. Dit meldt het CBS op basis van lopend big data onderzoek naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels.

Het gaat hier om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in Nederland gevestigd zijn. Buitenlandse webwinkels die per jaar meer dan 100 duizend euro verkopen aan Nederlandse consumenten zijn verplicht om BTW-aangifte te doen. 

Deze aangiften zijn gebruikt als bron. De cijfers zijn berekend op basis van een nieuwe methode die nog in ontwikkeling is, en zijn dus voorlopig. De foutmarge op de totale omzet is ongeveer 5 procent.

Omzetgroei Nederlandse webwinkels ongeveer even groot

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels namen in het eerste halfjaar van 2017 met 18 procent toe. Dit kunnen pure webwinkels zijn, maar ook detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel.

De omzetgroei van Nederlandse webwinkels in het eerste halfjaar is vergelijkbaar met de groei van de in Nederland behaalde omzet van buitenlandse webwinkels. In 2015 en 2016 groeide de omzet van Nederlandse webwinkels gemiddeld minder snel dan die van buitenlandse webwinkels.

In het derde kwartaal van 2017 groeide de omzet van Nederlandse webwinkels met 21 procent, de internetaankopen bij buitenlandse webwinkels zijn nog niet bekend.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie