De belangrijkste obstakels en uitdagingen voor fintech-bedrijven

De belangrijkste obstakels en uitdagingen voor fintech-bedrijven

Redactie Baaz

Nederland is een populair land voor fintech-bedrijven. De New York Times noemde Amsterdam eind 2016 al een van de aantrekkelijkste alternatieven voor internationale financiële ondernemingen, nu Londen door de Brexit-perikelen uit de populariteitslijstjes valt.

Fintech-bedrijven zijn bovendien gebaat bij een sterk technologisch umfeld. Ook wat dat betreft doet Nederland het goed. Het World Economic Forum ziet Nederland als een van de landen waar momenteel de meeste economische vooruitgang wordt geboekt door investeringen in informatie- en communicatietechnologie.

Alle macroseinen in ons land staan dus op groen voor de fintech-bedrijven. Maar waar liggen volgens de sector zelf nog belangrijke obstakels?

​ICT-uitdagingen fintech-bedrijven

Eerder dit jaar heeft Interoute onderzoek gedaan naar de uitdagingen op ICT-gebied voor fintech-bedrijven: waar lopen zij tegenaan, wat zien zij als specifieke aandachtsgebieden? 

Niet verwonderlijk staat gegevensveiligheid hoog op dat lijstje: 69 procent van de respondenten noemt security (zeer) belangrijk. En daar scoort ons land minder goed. In het Cybersecuritybeeld 2017 van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) komt naar voren dat Nederland onvoldoende is voorbereid op digitale bedreigingen en dat de concurrentiepositie van Nederland onder druk staat door digitale economische spionage. 

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 42 procent neutraal of zelfs onverschillig tegenover compliance staat. Een bijna onbegrijpelijke uitkomst wat mij betreft, zeker met de GDPR (in Nederland AVG) op komst.

Gevoelsmatig in een spagaat

Verder noemt 60 procent flexibiliteit van de ICT-omgeving belangrijk tot zeer belangrijk, maar dat is tegelijk een punt van zorg: 43 procent ziet flexibiliteit als een (grote) uitdaging. 

Door die wens naar flexibiliteit zit men gevoelsmatig ook in een spagaat. Enerzijds organiseren de meeste bedrijven uit het onderzoek de technische basis voor hun onderneming grotendeels in eigen beheer. Ruim 62 procent zegt (grote) waarde te hechten aan onafhankelijkheid. Men vertrouwt op eigen kunnen, is soms huiverig om het netwerk open te stellen voor andere partijen en is bang voor een vendor lock-in. 

Anderzijds, veel van deze bedrijven zijn relatief klein en jong. Ze opereren in een uiterst dynamische markt en moeten razendsnel kunnen schakelen. Dat is voor een ander deel van de bedrijven juist een goede reden om delen van de ICT-organisatie wel uit te besteden, om zo de eigen ICT-talenten vrij te maken voor strategische ondersteuning en de ontwikkeling van nieuwe en betere producten. Cruciaal is daarbij wel dat de ICT-partners niet alleen in staat zijn services te leveren op het niveau dat een fintech-onderneming nodig heeft om te kunnen concurreren, maar ook in staat is mee te denken en mee te bewegen met de organisatie. Ruim de helft (51 procent) van de respondenten gaf in het onderzoek aan op zoek te zijn naar beter contact met hun huidige ICT-provider. 

Bepalend voor het succes

Dat laatste is volgens mij nog wel het belangrijkste voor fintech-bedrijven. In welke fase van de onderneming je ook zit, in hoeverre je ICT in eigen beheer wilt nemen of juist je handen vrij wilt hebben voor strategische innovatie: het is vooral een kwestie van de juiste partner kiezen. 

Een partner die je op weg helpt, die het platform en de diensten biedt die je nodig hebt, maar er ook voor zorgt dat als je in een latere fase een ander pad wilt bewandelen, je moeiteloos uit elkaar kunt. Dergelijke beslissingen en keuzes op microniveau blijken nog veel bepalender voor het succes dan alle ontwikkelingen en omstandigheden op macroniveau. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie