Driekwart MKB'ers onderneemt duurzaam

Driekwart MKB'ers onderneemt duurzaam

Redactie Baaz
Met een doelstelling van een reductie van de CO2-uitstoot van 85 tot 95 procent in 2050 ontkomt ook het MKB er niet aan om duurzamer te worden.

Uit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat een meerderheid in het MKB goed op weg is. De meest populaire activiteiten voor verduurzaming zijn energiebesparing, afvalreductie en recycling. Een volgende verdiepingsslag laat vooralsnog op zich wachten in het MKB.

Drie op de vier MKB-bedrijven is duurzaam bezig

Uit onderzoek onder bijna 700 MKB-bedrijven blijkt dat 3 op de 4 bedrijven op de één of andere manier duurzaam¹ bezig is. Circa de helft doet aan energiebesparing en ongeveer een derde aan afvalreductie en recycling. 

Dit zijn de meest toegepaste vormen van duurzaamheid binnen het MKB. Andere duurzame activiteiten zoals directe CO2-reductie en natuurherstel krijgen veel minder aandacht in het MKB. Innovatieve bedrijven blijken hier wel meer oog voor te hebben.

Kostenreductie belangrijkste driver MKB

De belangrijkste drijfveren voor MKB-bedrijven om aan duurzaamheid te doen zijn kostenbesparingen, gevolgd door het tegengaan van verspilling. Duurzaamheid moet dus in de eerste plaats financieel voordeel voor het bedrijf opleveren. Dat verklaart ook waarom energiebesparing zo hoog scoort.

De terugverdientijd van dergelijke investeringen zijn over het algemeen kort. Een duurzaam imago, onderscheiden van concurrenten en/of kansen in de markt zijn veel minder relevant voor ondernemers om duurzaam te ondernemen.

Prikkel vanuit de overheid

De belangrijkste reden voor één op de vier bedrijven om niet aan duurzaamheid te doen ligt in het feit dat het geen prioriteit heeft binnen het bedrijf. 

Andere redenen zijn dat er nooit is over nagedacht en dat het niet rendabel is. Met name de laatste reden is tegenstrijdig, aangezien bedrijven die duurzaam ondernemen dit juist doen vanwege de kostenbesparingen die hiermee worden gerealiseerd. Het lijkt er dan ook op dat niet-duurzame bedrijven hier nog onvoldoende mee bekend zijn. 

Hier ligt volgens ING een taak voor de overheid om via voorlichting de bewustwording over de kostenvoordelen te vergroten. Een prikkel om wel duurzaam te gaan ondernemen moet volgens de bedrijven vanuit de overheid worden gestimuleerd met belastingvoordelen en/of subsidies.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie