Ondernemer vraagt advies aan levenspartner, niet aan externe consultant

Ondernemer vraagt advies aan levenspartner, niet aan externe consultant

Redactie Baaz

Vijf op de tien Nederlandse ondernemers weten niet wat hun volgende stap is. Veranderingen waar ze zich op willen richten zijn onder andere de lancering van nieuwe producten of diensten, digitalisering en extra personeel aannemen.

Struikelblokken die zij verwachten tegen te komen zijn financiële middelen, risico en te weinig tijd. Opvallend: ondernemers vragen het liefst advies aan hun levenspartner.

Bij Teamleader hebben we iedere dag contact met tientallen ondernemers. Dit zijn mensen met een plan (dachten we), een missie, een passie. Samen werken we aan de verdere groei van hun onderneming, maar wat betekent groei voor hen precies? Wat is de volgende stap die ze willen zetten? Dat zocht onderzoeksbureau iVox voor ons uit. In dit artikel lees je de vijf meest opvallende resultaten.

1. Helft van de ondernemers weet niet wat de volgende stap is

Het vormgeven van de volgende stap is voor de meeste ondernemers een heikel punt. Een vaag idee of concrete stip op de horizon hebben ze wel, maar die weg er naar toe blijkt lastig uit te stippelen. 53 procent van de ondernemers heeft een vaag idee van de volgende stap, 13 procent heeft geen concrete ideeën over dat wat na het ‘nu’ komt. 

Het is niet dat ondernemers er niet mee bezig zijn, ze denken er welk degelijk aan: sommigen zelfs dagelijks (22 procent) of wekelijks (31 procent), maar een groot deel ook maandelijks of nog minder (47 procent). Voor iedere ondernemer die een perfect beeld heeft van zijn of haar volgende stap (1 op de 10) zijn er meer dan twee (2,5 op de 10) die er nog nooit over hebben nagedacht.

2. Ondernemers erkennen het belang van grote stappen

Ondernemers zijn zich ervan bewust dat het zetten van stappen wel degelijk een grote impact heeft op de toekomst van hun bedrijf. Grote stappen uit het verleden, zoals het kapitaal van het bedrijf verhogen (70 procent), digitalisering (65 procent) en de lancering van nieuwe producten of diensten (44 procent), hebben grote invloed gehad op de huidige staat van hun onderneming.

Ook het komende jaar zullen ondernemers niet stilzitten. De belangrijkste stappen die zij willen zetten zijn de lancering van nieuwe producten of diensten (30 procent), digitalisering (29 procent) en extra personeel aannemen (27 procent). Grote veranderingen, zoals een nieuwe merkidentiteit lanceren en een nieuwe geografische markt betreden staan minder hoog op de agenda (beide 17 procent). 

3. Gedigitaliseerde ondernemingen hebben beter beeld van de toekomst

Ondernemingen waar IT geen of een kleine rol speelt, denken zelden of nooit aan de volgende stap (62 procent). Bij organisaties die IT wel hoog in het vaandel hebben, ligt dat percentage een stuk lager (35 procent) en heeft het merendeel (58 procent) een goed beeld van de volgende stap.

Drie op de tien ondernemers hebben bijzonder veel vertrouwen in de slaagkansen van hun volgende stap. De meerderheid (52 procent) is voorzichtiger en geeft het vertrouwen in de slaagkans een score 7 of 8. 

4. Vergeet externe consultants: ondernemers vragen advies aan hun partner

In het onderzoek stelden we ook de vraag bij wie ondernemers advies met betrekking tot hun onderneming inwinnen. Verrassend genoeg vraagt slechts 33 procent raad aan een professionele adviseur. Opvallend is dat de levenspartner genoemd wordt als meest belangrijke adviseur (78 procent), daarna de medewerkers (62 procent) en de accountant (49 procent). 

Wanneer ondernemers zelf nadenken over de volgende stap, doen ze dat het liefst tijdens een wandeling (53 procent), maar ook aan het bureau op kantoor (53 procent) of tijdens meetings op kantoor (50 procent).

5. Te weinig financiële middelen en teveel risico belemmeren The next step

Meer dan een kwart van de ondernemers (29 procent) geeft aan dat er geen financiële middelen voorhanden zijn om de volgende stap te zetten, 26 procent vindt het risico te groot en 24 procent geeft aan er geen tijd voor vrij te kunnen maken.

Jeroen De Wit, CEO van Teamleader: ‘Een gebrek aan tijd of resources is vaak een vaak gehoorde hindernis bij het nemen van een volgende stap. Ook het vasthouden van prioriteiten blijft lastig - dat merken we zelf ook bij Teamleader. Wat ons daarin heeft geholpen, is voldoende momenten inbouwen om even afstand te nemen van de waan van de dag en de absolute prioriteiten te visualiseren.’

Teamleader wil ondernemers stimuleren om na te denken over de toekomst en hen helpen de volgende stap vorm te geven. Daarom presenteren we de Tijdcapsule: een online platform waar we ondernemers uitdagen om hun toekomst uit te stippelen.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie