Wagenparkbeheer: het vergeten domein in een datagedreven wereld?

Wagenparkbeheer: het vergeten domein in een datagedreven wereld?

Redactie Baaz

Sla een willekeurig vakblad open en het is bijna niet mogelijk om aan de conclusie te ontkomen dat alles altijd en overal draait om data.

Om voorspellingen te kunnen doen, om groeimarkten aan te boren of gewoon om de business zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Data zijn de nieuwe olie, een credo dat lijkt op te gaan in elke sector. Nu ja, elke sector? Nee, in één branche liggen er nog flinke kansen voor het gebruik van data: wagenparkbeheer.

In de aanloop naar de afgelopen Kamerverkiezingen was er één woord dat steeds terugkwam: data. Politieke partijen maakten slim gebruik van beschikbare gegevens om heel gericht hun doelgroepen te bereiken. Door de verkiezingsresultaten per stemlokaal van vier jaar eerder naast iemands postcode en WOZ-waarde van zijn woning te houden bijvoorbeeld, was het mogelijk om in te schatten hoe hoog de kans was dat die persoon op een bepaalde partij zou stemmen. En deur-tot-deurwervers dus zo efficiënt mogelijk in te zetten en alleen daar langs te sturen, waar de kans op succes het grootst was.

Telematica

Met die aanpak lijken politieke partijen eindelijk aan te sluiten op een ontwikkeling die in het bedrijfsleven al langer gaande is. Zo zetten HR-afdelingen data in om patronen in de organisatie te herkennen en bijvoorbeeld eerder te kunnen ingrijpen als iemand signalen van een beginnende burn-out vertoont. Of neem Finance-afdelingen die op basis van historische data gedetailleerde financiële voorspellingen doen en accuraat budgetten kunnen vaststellen.

Natuurlijk zijn er ook al bedrijven die telematica of voertuigdata inzetten om hun wagenpark zo optimaal mogelijk te beheren. En hoewel daar ook slimme mkb’ers tussen zitten, gaat het hierbij toch vaak om organisaties met grote wagenparken. Leasemaatschappijen bijvoorbeeld, of andere bedrijven die een wagenparkbeheerder in dienst hebben. Terwijl ook het kleinere service-, koeriers-, loodgieters- of installatiebedrijf veel baat bij inzicht in voertuigdata kan hebben.

Fleetmanagementsysteem

Met een fleetmanagementsysteem is het gebruik van telematica bovendien bereikbaar voor iedereen. In een notendop: een fleetmanagementsysteem gebruikt in een voertuig geïnstalleerde hardware om zowel actuele als historische gps-locaties bij te houden. Inzichten die bedrijven kunnen gebruiken om efficiënter te plannen. Denk aan een koeriersbedrijf dat in een oogopslag kan zien welke chauffeur het dichtst in de buurt is om een binnenkomende opdracht op te pakken zonder daarvoor eerst iedereen te moeten bellen.

Of neem een installatiebedrijf dat kan zien wie van zijn monteurs het dichtst in de buurt is om een spoedklus op te nemen. Of om aan de hand van iemands bezochte adressen van die dag te zien wie er achterloopt op de planning en dus wel wat hulp kan gebruiken om het aantal overuren terug te dringen.

Brandstofbesparingen

Met de betere fleetmanagementsystemen is het daarnaast ook mogelijk om inzicht te verkrijgen in de rijstijl van chauffeurs. Of iemand bijvoorbeeld vaak te hard rijdt, of zijn motor onnodig lang stationair laat draaien. Dat geeft bedrijven de mogelijkheid om hun werknemers hierop aan te spreken en ze te coachen naar een zuiniger en veiliger rijstijl. Wellicht is het zelfs mogelijk om met die aanpak een korting bij de verzekering te bedingen – om over de voordelen voor de veiligheid van chauffeurs en medeweggebruikers nog maar te zwijgen.

Op die manier levert een fleetmanagementsysteem waardevolle informatie op, die helpt om de klant beter te bedienen. Maar ook om te besparen op kosten en de investering in een dergelijk systeem snel terug te verdienen. Het lijkt daarom ook een kwestie van tijd voordat telematica bij alle bedrijven met een wagenpark wordt ingezet: van grotere internationals tot en met kleinere ondernemingen. Slimme MKB’ers wachten die ontwikkeling niet af. Die zetten nu al data in om hun wagenpark zo efficiënt mogelijk te beheren en om een voorsprong te nemen op de concurrentie.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie