Hoe kassasoftware je retailstrategie kan waarmaken in 2017

Hoe kassasoftware je retailstrategie kan waarmaken in 2017

Redactie Baaz
Om als retailer te overleven in 2017, zal je veel moeten investeren in een optimale klantbeleving. De concurrentie is moordend en klanten zijn veeleisend. Ze willen geen aankoop doen, maar een geluksbeleving ervaren.

Merkervaring moet consistent zijn

Daarbij is het voor je geloofwaardigheid en je klantenbinding van belang dat je eenzelfde ervaring biedt via al je ‘touchpoints’: de plekken waarop je klant met jouw bedrijf in contact komt. Of de klant nu je webwinkel of je fysieke winkel bezoekt, je klantenservicemedewerkster spreekt of je LinkedIn-bedrijfspagina bezoekt, de merkervaring moet consistent zijn. Waar je voor staat en via welke kanalen je dit op welke manier wilt overbrengen, leg je vast in je omnichannel-strategie.

Nu zijn strategieën mooi, maar het zijn uiteindelijk de concrete acties in de praktijk die het verschil maken. Over welke handige functionaliteiten beschikt de moderne kassa software ter ondersteuning in het uitvoeren van je omnichannel-strategie?

POS-software: verhogen klanttevredenheid

POS staat voor Point of Sale. Letterlijk vertaald is dit de plek waar je verkoopt. Maar POS-software is meer dan een kassa. Er wordt het complete pakket aan software en tools mee bedoeld, dat je nodig hebt voor het managen van je verkoop. Hieronder vallen alle processen die raken aan het verkoopproces, zoals voorraadbeheer, het CRM-systeem en desgewenst zelfs het beheer van je medewerkers.

Moderne POS-software beschikt over vele functionaliteiten, waarmee het makkelijker wordt om je klanten die gewenste hoogstaande service te kunnen bieden. Wat zijn de trending functionaliteiten van kassa software in 2017?

Directe verbinding voorraadbeheer

Omdat de kassa een directe verbinding heeft met het voorraadbeheer, is deze steeds actueel. Zo kun je je klanten op elk touchpoint voorzien van actuele informatie over de beschikbaarheid van een product. Je voorraadbeheer van je webshop loopt zo gelijk op met het voorraadbeheer in je fysieke winkel.

Inzicht in kooppatronen

De kassa software kan veel gegevens opslaan, met elkaar verbinden en meenemen in analyses. Zo kun je profiteren van ‘big data’. Door bijvoorbeeld te werken met een inlog op je webwinkel en een klantenkaart bij de kassa, kun je inzicht krijgen in het koopgedrag van je klanten. Kijken ze eerst online, voordat ze daadwerkelijk iets aanschaffen in de winkel? In welke maanden ligt de piekbelasting qua verkopen? Deze informatie kun je vervolgens strategisch inzetten om je marketingacties en daarmee je sales een boost te geven.

Kortingen in één keer kunnen doorvoeren

Door kortingen centraal in het systeem te verwerken, zal het je niet meer overkomen dat een product in de webshop ongewenst duurder of goedkoper is, dan het product in de winkel.

Altijd toegang tot je kassa software en overzichten

Moderne POS-software draait in de cloud. Het zijn zogenaamde SaaS–oplossingen, te weten Software as a Service. Kort door de bocht houdt dit in dat jij de software van een leverancier huurt voor een vast bedrag per maand, en zij de rest regelen. Omdat alles online staat, heb je altijd en overal toegang tot je kassa en de aanverwante systemen. Zo kun je de verkoop, voorraad en klantrapportages real-time inzien en desgewenst meteen concrete acties ondernemen.

Persoonlijke shopervaring kunnen bieden

Door de integratie van je CRM-systeem en kassa, is de verwerking van klantgerichte kortingsacties en klantenkaarten eenvoudig mogelijk. De moderne toepassingen van de kassa biedt namelijk upselling-mogelijkheden. Zo is er de mogelijkheid de klant een customized bon te e-mailen, waarop je je speciale promoties of bijzondere openingstijden kunt toevoegen.

Back-up in the cloud in geval van nood

Wanneer je al die moeite hebt gedaan om mensen zich te laten inschrijven op je nieuwsbrief en hun aankopen te monitoren, zou het een ramp zijn wanneer je deze schat aan informatie verliest. Een online kassasysteem maakt automatische back-ups in the cloud, zodat dit risico is uitgesloten.

De juiste kassasoftware kiezen

Je IT kan je succes als bedrijf werkelijk maken of breken. De software kiezen die bij je past en die je bedrijfsvoering echt vereenvoudigd, is dan ook essentieel. Nu schieten de aanbieders van POS-software momenteel als paddenstoelen uit de grond. Elke aanbieder lijkt hierbij zijn eigen expertise en bijzondere functionaliteiten te hebben. Zo verlies je al snel het overzicht. Door gebruik te maken van vergelijkingssites bespaar je jezelf eindeloze zoektochten op het world wide web. Hier kan je in een oogopslag verschillende aanbieders vergelijken op prijs en functionaliteit.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie