Webtexttool: relevante content leuk gemaakt

Webtexttool: relevante content leuk gemaakt

Redactie Baaz

Om je content op internet onder de aandacht te brengen kom je niet meer weg met enkele sleutelwoorden in je tekst. Niet gemakkelijk, maar Webtexttool helpt je en maakt het bovendien leuk. We spraken met Kyrill Poelmans en Marcel Leeman, de initatiefnemers van deze handige oplossing waaruit het bedrijf met de gelijknamige naam is ontstaan.

Je zou Webtexttool als brug kunnen zien die het schrijven en publiceren van teksten verbindt met het harde coderen van websites om teksten op deze websites meer zoekmachinevriendelijk te maken. Dat eerste is leuk, dat tweede voor de meeste mensen niet, en daar springen Kyrill en Marcel op in met Webtexttool.

De start van Webtexttool

'De aanleiding om Webtexttool op te zetten ligt op meerdere plekken, maar vooral in ons verleden waarbij Marcel en ik consultancy deden', begint Kyrill. 'Wat we zagen is dat bij elke klant waar we kwamen, content altijd weer een gedoe is. Er zijn meerdere mensen betrokken bij het creëren van content. Je hebt de opdrachtgever, die wel een beeld heeft van de content, maar deze niet helemaal duidelijk voor ogen heeft. Dan heb je de schrijvers, die wellicht iets afleveren waar de opdrachtgever niet helemaal mee tevreden is, enzovoort. En als er dan uiteindelijk mooie content is en deze wordt weggezet op een website, is het SEO-stuk helemaal onderbelicht. Dan zit je dus met een hele mooie website gevuld met mooie content waar helemaal geen bezoekers op afkomen. Toen bedachten wij een manier om zowel content te maken die tegelijkertijd goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines, en dat is uiteindelijk Webtexttool geworden.'

Hou het maken van content leuk

Webtexttool gaat echter verder dan je vertellen of je tekst al dan niet voldoet aan een goede tekst. Marcel: 'Het is net zo belangrijk om het maken van content eenvoudig en leuk te maken. We zagen dat mensen die niet zo goed waren in het maken van content, hier ook echt mee liepen te tobben. Contentcreatie wordt nog vaak gezien als sluitpost, als iets wat onderaan staat op de lijst van prioriteiten. Vreemd natuurlijk, want content biedt bedrijven wel degelijk waarde en het maken hiervan moet ook eenvoudig en leuk zijn.'

Een van de manieren waarop Webtexttool dat realiseert is een vorm van gamification gecombineerd met een prettige directe interactie van de tool met de gebruiker. 'Dat is ook iets wat we nog meer gaan doorvoeren', vertelt Marcel. 'Zoals ik al zei, content maken moet eenvoudig en leuk zijn. We willen met Webtexttool de problemen wegnemen in het maken van content. Dat was in het begin moeilijk, want we wisten wel dat bedrijven het lastig vonden om content te maken, maar niet precies wisten waar de hobbels zaten. Daarom hebben we onze tool eerst uitvoerig getest.

Contentcreatie blijft een behoorlijk breed onderwerp. Elk bedrijf, van eenmansbedrijfjes en MKB-ondernemingen tot aan grotere enterprises, overal wordt content gemaakt. De rol die wij hierin spelen is enerzijds degenen die content maken tegemoet komen met een tool die prettig en leuk in gebruik is, als aan de andere kant er voor zorgen dat content voldoet aan de regels om goed geïndexeerd te worden voor zoekmachines, zodat content relevant is en gevonden kan worden.'

Al doende leert men

Voordat de oplossing haar huidige vorm kende, ging hier tijd overheen. Kyrill: 'Toen we begonnen met Webtexttool hebben we eerst wat prototypes gemaakt die we zijn gaan testen met een steeds grotere groep. Belangrijk, want van heel veel dingen waar wij van dachten dat we deze simpel uitlegden, bleek dat een hoop mensen deze dingen juist niet begrepen. Daar ga je dan aan schaven en verbeteren. Dergelijke testen geven je ook een beter beeld van hoe gebruikers de tool gebruiken.'

Schaalbaarheid en interactie

Op de vraag of de snelle groei van gebruikers niet lastig was, heeft Marcel een passend antwoord. 'Vanaf het begin van de bouw van Webtexttool hebben we rekening gehouden met schaalbaarheid, waarbij groei van de gebruikersgroep geen negatieve impact zou hebben op de tool zelf. Ook is het de bedoeling dat gebruikers weinig tot geen hulp nodig hebben, hoewel we deze  natuurlijk wel bieden als dat nodig is. Maar op zich moet gebruik van de tool zich als vanzelf wijzen. Waar we ons voornamelijk op richten is welke functionaliteiten zij wensen, het zeker weten wat wij aan nieuwe functionaliteiten moeten en kunnen toevoegen en deze vervolgens implementeren in Webtexttool

Webtexttool nu en later

Volgens Kyrill is 'iets nooit echt af, zeker niet met online services.'Dus ook Webtexttool groeit en verandert qua functionaliteiten. Waar staat de oplossing over een jaar? Marcel: 'Over een jaar hebben we contentcreatie nog makkelijker en leuker gemaakt, het zal nog makkelijker zijn om met Webtexttool met plezier een relevante goed vindbare tekst te schrijven. Verder zou het mooi zijn als we wereldwijd groeien qua gebruikers. Enkele tienduizenden wellicht.'

Kyrill: 'Komende maanden willen we er wat meer 'workflow' inbrengen, waarbij samenwerken aan content met de tool mogelijk is. Daarnaast gaan we dus inderdaad 'het leuker maken' meer uitwerken. Dat willen we vooral doen door middel van inspiratie, dat je kan zien wat de trending topics zijn en wat de concurrentie doet, bijvoorbeeld.'

Webtexttool zelf proberen?

Genoeg op stapel voor Webtexttool. Ben je benieuwd naar wat de tool voor jou content kan betekenen? Meld je dan aan voor gratis Starter-account om Webtexttool 14 dagen lang gratis uit te proberen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie