Hoe deal je met een ‘trol’?

Hoe deal je met een ‘trol’?

Redactie Baaz

Neem een willekeurig online platform en er komt vroeg of laat ongetwijfeld een zogenaamde trol opduiken. Voor wie nog wie bekend was met het begrip: dat is iemand die berichten op websites, social media of fora plaatst met als doel emotionele reacties van anderen uit te lokken.

Trollen jagen met hun online gedrag vaak een forse groep gebruikers op de kast. Het ligt dan ook voor de hand om ze simpelweg van het platform af te gooien door middel van een ban. Hoe verleidelijk dat ook klinkt, het is niet altijd de oplossing.

Accepteer verschillen

Nu nagenoeg de hele wereldbevolking zich online bevindt, wordt het internet overspoeld met uiteenlopende meningen en standpunten. Domweg tegenovergestelde opvattingen de kop in drukken is daarbij niet de beste aanpak.  

De mening van een individueel is niet meer dan dat, hoe dom en onwetend deze ook kan overkomen. Weer je dit persoon van je platform, kan dat hem of haar alleen maar brandstof geven om de hetze op andere wijze voort te zetten. Bovendien komt dit het maatschappelijke debat niet ten goede. Er ontstaat geen empathie door de deur voor een andere mening te sluiten.

Regels en structuur

Wat is dan wel de oplossing? Het is de verantwoordelijkheid van het platform om trollen de kans te ontnemen misbruik te maken van de mogelijkheid om hun mening te spuien. Zorg er met regels en structuur voor dat trollen niet de macht hebben om één opinie te laten ontploffen tot een massa-aanval. Het is vaak een groep volgers en niet één individu die de schade aanricht. Daarnaast is er een sterke link tussen trollen en filterbubbels (hypergepersonaliseerd internet).

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie