Meten is weten! Geef je startup een boost in 4 stappen

Meten is weten! Geef je startup een boost in 4 stappen

Redactie Baaz
Meten is weten! Goed marktonderzoek is cruciaal voor het succes van een startup. Een data gedreven strategie zet je in 4 stappen op poten.

Een succesvolle business draait natuurlijk om data gedreven besluiten. Gevolgd door het implementeren van de juiste strategie. Met gedegen marktonderzoek en de juiste interpretatie van je data onderbouw je je aannames en ideeën. Maar ook ben je beter in staat om strategieën van de concurrentie, klantgedrag en de dynamiek van een industrie beter te begrijpen. Intelligente besluiten nemen waardoor je startup nog sneller groeit? Neem dan vooral de volgende 4 stappen.

Verzamel data van gebruikers uit de eerste hand

Ooit klanten uitgenodigd op de zaak voor een diepte-interview? Of gebruik gemaakt van focusgroepen? Dit levert namelijk zeer waardevolle terugkoppeling op. Voor wie moeite heeft met de klant rond de tafel te gaan zitten: hier bestaan digitale tools voor. Je stelt een eenvoudige vragenlijst op, verstuurt deze naar je klanten en de software waarschuwt je automatisch wanneer een klant de lijst heeft ingevuld. Digitale formulieren zijn eenvoudig op te stellen en te verspreiden. Niet onbelangrijk nadeel: een lage respons. Het kan daarom handig zijn een landingspagina op je site te maken waar klanten via het digitale formulier naartoe gelokt worden met een mooie aanbieding wanneer ze de vragenlijst invullen. 

Houd je concurrent in de gaten

Analyseer je concurrenten met business intelligence! Houd een vinger aan hun pols en monitor het verkeer naar hun website. Met changedetection.com kun je periodiek wijzigingen in andermans site volgen. Ook Google biedt uitstekende tools om trends binnen industrieën en sectoren te monitoren  - waar jij uiteindelijk concurrentengedrag uit kunt afleiden. Google Insight en Consumer Barometer zijn krachtige instrumenten om marktonderzoek mee uit te voeren, terwijl Google Trends de laatste ontwikkelingen in verschillende industrieën toont. En voor wie wat te besteden heeft, loont het de moeite te investeren in professionele marktonderzoeksbureaus die je van de nodige stapels white papers en rapporten kunnen voorzien.

Ontdek de verschillende kanten van je klant

Het karakter van je klanten beter kennen? Dat gaat niet met standaard marktonderzoek, maar vergt een hele andere aanvliegroute. De zogeheten ‘empathiemap’ biedt je een beter zicht op behoeften, attitudes, wensen en angsten van je klanten. Zo’n map creëer je aan de hand van de volgende vragen:
 

  • Met welke angsten, frustraties of belemmeringen kampen je klanten?
  • Wanneer voelen ze zich succesvol?
  • Waar denken ze vaak aan?
  • Wat doen en zeggen ze in het openbaar?
  • Wat zijn hun ambities?
  • Wat inspireert of beïnvloedt hen?
  • Met wie omringen ze zich het liefst?
  • Hoe ziet hun leefomgeving eruit?

Combineer de data uit je marktonderzoek met die uit de map. Aan de hand hiervan moet je in staat zijn om een levensvatbaar product in de markt te zetten. Nu is het tijd om de resultaten een laatste keer te valideren en je product of dienst aan je focusgroep of klantsegment voor te leggen. Bij positieve terugkoppeling kun je gaan schalen en investeren in het adverteren.

Lanceer en monitor 

De follow-up is minstens zo belangrijk als de start. Het is dan ook noodzakelijk om klantvoorkeuren in de gaten te blijven houden gedurende de hele levenscyclus van je product of dienst. Conversie is hier het sleutelwoord. Onnodig te vermelden dat hoe meer, hoe beter. Die conversie kun je meten met gratis tools als Google Analytics.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie