Kickstarter Brenger: duurzamer en slimmer transport van je spullen

Bart Remmers
We spreken Derk van der Have (26), samen met Wisse Koedam (26), de man achter startup Brenger. Het bedrijf is opgericht vanuit het besef dat het efficiënter gebruiken van onbenutte ruimte in auto’s en bestelbussen het transport van (grote) spullen goedkoper maakt en bijdraagt aan een beter milieu.

Brenger ontstond in 2016 toen de schoonmoeder van Wisse Koedam haar telefoon was vergeten ver van haar huis in het oosten van het land. Derk van der Have: 'Wisse keek of er een website was waar iemand het mee kon nemen die toch die route rijdt. Die was er niet. Vervolgens belde hij mij op en zijn wij dit gaan onderzoeken en raakten we direct overtuigd van dit idee. Ook kwamen we er achter dat we het best konden beginnen met het transport van meubels en andere grote spullen. De opties waren ineffi ciënt, duur en tijdrovend: een koerier inschakelen of een bus huren en het zelf gaan doen. Wij vroegen ons waarom je geen gebruik kan maken van de 1 miljoen bestelbusjes die toch in Nederland rondrijden met onbenutte ruimte. Daarom hebben wij het platform Brenger opgericht en is het transport van grote spullen nu goedkoper, verdient de brenger meer op zijn route en wordt de wereld duurzamer.'

Overtuigen van het concept

Op veel verschillende vlakken waren er volgens Derk uitdagingen omdat de jonge ondernemers veel dingen nog nooit eerder hadden gedaan. 'Marktanalyse, development, investeerders aan boord krijgen, juridische zaken, (online) marketing en ga maar door. Bijvoorbeeld development, wij hebben allebei geen technische achtergrond en hadden daarom twee opties om Brenger op te zetten: een CTO vinden - lastig als je alleen een idee hebt - of een extern development-bureau inschakelen. Wij hebben voor de tweede optie gekozen wat voor ons gelukkig heel goed is uitgepakt en een succes was!'

'Wat eigenlijk best gesmeerd ging? Onze ideeën duidelijk op papier krijgen waardoor we redelijk goed klanten en investeerders konden overtuigen van ons concept', vult Derk aan.

Je doelgroep benaderen

Hoe bereikt Brenger de doelgroep zo goed mogelijk? Derk: 'De plek om je doelgroep te benaderen is simpel. Op die plek komen is natuurlijk moeilijker. Daar waar ze een verwant product kopen. Zo worden wij bijvoorbeeld getoond bij producten op websites van veilingen en Marktplaats. Onze service wordt aangeboden naast het product. Dat versterkt elkaar.'

Wat is de voornaamste ambitie van de twee mannen met Brenger, waar willen ze over pakweg twee jaar staan? 'Wij willen de oplossing in Europa zijn voor het vervoeren van spullen via onbenutte ruimte in een voertuig die toch al die kant op gaat.'

Starterstip van Derk

Derk: 'Ik vind het lastig om algemene tips te geven, maar ik denk dat twee dingen heel belangrijk zijn. Het is cruciaal om je idee zo simpel mogelijk te houden en te testen. Daarnaast is het heel belangrijk dat je leergierig bent, met veel mensen praat en alle informatie opzuigt en er vervolgens wat mee doet. Je krijgt namelijk veel goede tips, maar het gaat om de uitvoering. Er zijn misschien een aantal ideeën die zo goed zijn dat het een succes wordt, voor de meerderheid geldt dat de beste uitvoering van het idee wint.'

 

Foto: Pieter Bas Bouwman Photography

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart