De nieuwe Toyota AYGO: opvallend design en zuiniger

De nieuwe Toyota AYGO: opvallend design en zuiniger

Redactie Baaz

Toyota introduceert de nieuwe AYGO. De A-segmentauto beleeft zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève. Het DNA van de AYGO is versterkt met een nog karakteristieker design.

De nieuwe Toyota AYGO behoudt zijn uitgesproken X-design aan de voorkant dat nu niet langer twee- maar driedimensionaal is. Het karakteristieke frontdesign is krachtiger en oogt nog herkenbaarder.

Verbeterde 1.0 benzinemotor

Toyota’s 1,0-liter VVT-i benzinemotor voldoet aan de emissienorm Euro 6.2. De driecilinder motor biedt een optimale balans tussen kracht en efficiency en meer koppel bij lagere toerentallen, ideaal in stadsverkeer. De 1.0 benzinemotor is voorzien van een nieuw ‘dual fuel’-injectiesysteem en profiteert van een hogere compressieverhouding, nieuwe onderdelen met lagere frictie, een gekoeld ‘Exhaust Gas Recirculation’-systeem (EGR) en een verbeterde balans-as om het stationair lopen te verfijnen.

De motor levert nu 53 kW/72 pk bij 6.000 toeren per minuut en het maximumkoppel bedraagt 93 Nm bij 4.400 toeren per minuut. De nieuwe AYGO accelereert vanuit stilstand in 13,8 seconden naar 100 km/uur en heeft een topsnelheid van 160 km/uur.

AYGO x-cite meest eigenzinnig

De AYGO x-cite is de meest eigenzinnige versie. Met opvallende bi-tone ‘Magenta’-lak, zwarte 15-inch lichtmetalen velgen, speciale ‘Manhattan’-stoelbekleding, interieuraccenten in carrosseriekleur en een instrumentenpaneel en middenconsole in ‘Piano Black’. De volledige line-up en bijbehorende prijzen van de AYGO worden in een later stadium bekendgemaakt.

Het actieve veiligheidssysteem Toyota Safety Sense is standaard op de meest luxe  uitvoering en optioneel op alle overige uitvoeringen. Dit systeem omvat het Pre-Collision System en Lane Departure Alert.

Nog zuiniger

Standaard levert Toyota de AYGO als Eco-versie met aerodynamische aanpassingen. Deze versie staat op speciale banden met een lage rolweerstand, is uitgerust met een stop/startsysteem en heeft een vierde en vijfde versnelling met een langere overbrengingsverhouding.

De nieuwe AYGO kent een gecombineerd brandstofverbruik van 3,6 l/100 km en een gecombineerde CO2-uitstoot van 83 gr/km* (5 gr/km CO2 minder) en is dus nog zuiniger dan zijn voorganger.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie